Aperitiefgesprek met burgemeester en schepenen

Op 20 december 2021, over deze onderwerpen: Evenementen, Goed bestuur, N-VA Sint-Niklaas

Op 17 oktober spraken onze burgemeester en schepenen voor een ruim publiek over verschillende aspecten van het gemeentelijk beleid.

Enkele razend actuele zaken passeerden de revue onder leiding van fractieleider Luk Huys:

• Burgemeester Lieven Dehandschutter bedankte de bevolking en de vrijwilligers van het vaccinatiecentrum voor de hoge vaccinatiegraad (91 % van de volwassen Sint-Niklazenaars). Daarnaast benadrukte hij de recente successen van de politie bij de strijd tegen drugshandel in onze stad.
  • Schepen Peter Buysrogge beklemtoonde dat ondanks de zware financiële impact van de coronacrisis, de verlaging van de gemeentelijke personenbelasting  van 8,5 % naar 7,5 % niet in gevaar komt. De opening van een nieuw zwembad in het Sportkringpark sport-, bos- en groenzone ligt op schema voor 2024.
  • Schepen Carl Hanssens onderstreepte het belang om jonge gezinnen en middenklasse in onze stad te houden. Investeringen in publieke ruimte zoals in de winkelwandellus en de Grote Markt moeten het aangenamer wonen maken in onze stad. De verkeersingrepen om de leefbaarheid en verkeersveiligheid (zone 30, verkeersfilters) te vergroten moeten samengaan met een vernieuwend parkeerbeleid, gericht op bewoners, bezoekers en pendelaars.
  • Schepen Filip Baeyens vertelde over de stijgende vraag naar cultuur- en ontmoetingslocaties voor evenementen en hoe en hoe de nieuw geplande bib een warme plek zal worden waar iedereen zich thuis voelt. De schepen die ook voorzitter is van MiWa, wist te vertellen dat de Sint-Niklazenaar zeer goed sorteert: huisvuil daalde van 140 kg/inw naar 95 kg/inwoner terwijl PMD en Groenafval sterk steeg.
  • Volgens schepen Maxime Callaert stellen prognoses dat er  tegen 2024-2025 ruim 2.400 schoolstoeltjes te kort zullen zijn. Dus de komst van de nieuwe LAB-school is zeer welkom, maar nog onvoldoende. Een nieuw Huis van het Kind wordt ingepland in de nieuw op te trekken Stadsbibliotheek op het Hendrik Heymanplein. Die ligt op schema voor bouw in 2024-25.

Meer weten over lokaal beleid? Stel je vraag hier

Guy Hanssens (verslag)