Verslag gemeenteraad september 2022

Op 26 september 2022, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, N-VA Sint-Niklaas

Afgelopen vrijdag was er alweer gemeenteraad. Heeft u nog van mij te goed: de samenvatting van de belangrijkste punten en beslissingen!

• We startten de gemeenteraad met een “vaarwelkoming”, zoals onze burgemeester het zo mooi verwoordde: Marcel Van Looy werd ingezworen ter vervanging van N-VA raadslid Vanessa Blommaert. Eerder deze week werd Giel Verhelst reeds ingezworen als lid van het Bijzonder Comité van de Sociale Dienst. Aan alle drie wensen wij ontzettend veel succes en een schitterende toekomst!
  • Het opstalrecht werd verleend aan Sportoase De Watermolen nv. Hiermee worden de volgende stappen gezet voor het nieuwe zwembadcomplex.
  • Er werden enkele ontbrekende panden opgekocht in de Reinaertgalerij, wat ons weer wat meer beweegruimte geeft in het uitwerken van een toekomstvisie voor deze leegstaande passage in onze stadskern.
  • In 2020 werd het Burgemeestersconvenant ondertekend door 11 gemeenten, waaronder Sint-Niklaas. Hiermee engageren steden en gemeenten zich om tegen 2030 minstens 40% minder broeikasgassen uit te stoten tegenover 2011. Het streefdoel is om een regionaal actieplan voor duurzame energie en klimaat in te dienen bij Europa tegen einde 2022. Samen met het adaptatiedeel zetten we -met het op deze gemeenteraad goedgekeurde mitigatieplan- in op klimaatneutraliteit en voldoende weerbaarheid tegen weersveranderingen.
  • Sint-Niklaas zal 8 aanvullende activiteiten indienen in het kader van het intergemeentelijk samenwerkingsproject Woonwijzer Waasland. Zo zal de stad o.a. op eigen initiatief conformiteitsonderzoeken uitvoeren en gratis conformiteitsattesten afgeven, maar daarnaast ook sociaal en/of technisch begeleiden op maat van kwetsbare inwoners.
  • We wijzigen het subsidiereglement kernversterkende premies na evaluatie van de voorbije 5 jaren. Zo wijzigen we de beoordelingscriteria om meer kwalitatieve en vernieuwende ondernemers aan te trekken. Ondernemers uit het Sint-Niklase stadscentrum kunnen tot 15.000 euro aan starterspremie verwerven, te cumuleren met de uitgebreide renovatiepremie (tot 10.000 euro). Daarnaast maken nu ook ondernemers uit de afgebakende kernen van de deelgemeenten kans op deze starterspremie (tot 5000 euro), duurzame renovatiepremie (tot 5000 euro) en de herbestemmingspremie (tot 2500 euro).
  • En dan de klepper van de avond: de wijze van gunning, raming en voorwaarden voor de herinrichting van de Grote Markt werd goedgekeurd. Lees hier het standpunt van onze N-VA-fractie over deze nieuwe Grote Markt.
Tchantra Van De Walle,