De nieuwe Grote Markt: over het waarom en de kostprijs

Op 26 september 2022, over deze onderwerpen: Financiën, Gemeenteraad, Grote markt, Meerjarenplan 2020 - 2025, N-VA Sint-Niklaas

Fractieleider Tchantra Van de Walle over de herinrichting van de Grote Markt:

Wat u en ik begrijpen, is dat een ingrijpende investering broodnodig is voor ons bloedend stadshart. Samen met vele enthousiaste burgers in en rondom Sint-Niklaas -denk ook aan de aandacht van de nationale pers voor onze nieuwe markt- gaat deze meerderheid volop voor een duurzame en groene Grote Markt. Toekomstgericht en modern, met kwalitatieve materialen. Eentje die deze keer wél decennialang meekan én vlot te bereiken is voor bestemmingsverkeer.

De leden van de gemeenteraad kregen ter voorbereiding van dit agendapunt maar liefst 102 bijlagen om ons te informeren over het verloop en de kostprijs van dit project, maw 102 stukken ter staving van het verhoogde eindtotaal.

Enkele voorbeelden:
- We kiezen voor een groene en aantrekkelijke markt, in tegenstelling tot het kale en grijze plein waarvoor onze stad nu bekend staat. Groen ook in termen van energieverbruik: we gaan resoluut voor LED ipv energieverslindende verlichting, wat op korte termijn misschien zorgt voor een duurdere installatie maar op lange termijn voor een meer gunstige energiefactuur.
- we bestelden bodemonderzoek om het grondwaterpeil te kunnen doen dalen, samen met een vernieuwing van de waterdichting, om de vaak voorkomende wateroverlast in de parkeergarage te verhelpen;
- ook de liften van de parkeergarage, die vaker niet dan wel werken, zijn aan vervanging toe. Er komt daarnaast een bijkomende lift ter hoogte van de verzonken tuin aan Het Woord;
- in de plannen is ook ruimte voor een momenteel ontbrekende ondergrondse fietsenstalling;
- er komen elektriciteitskasten die bekabeling over wandelwegen overbodig maakt. Dus geen dikke, lompe en struikelgevoelige kabels die je bij elk evenement overheen heel de markt ziet liggen. Er komt genoeg vermogen voor de grootste organisaties en een waterleiding over het hele middenplein.

Laten we ook de context niet vergeten, die een pak gewijzigd is sinds de conceptfase van de hernieuwing:
- de coronacrisis, het oorlogspad van Poetin, de energiecrisis, een stijgende inflatie… Welk bouw- of woonproject heeft niet te maken gehad met stijgende grondprijzen?
- de PFAS-bodemvervuiling kon onmogelijk voorzien worden. Om de volksgezondheid te garanderen, zijn extra onderzoeken en maatregelen nodig om de werken tot een goed en veilig einde te brengen.

U begrijpt dus dat enige nuance en context op zijn minst een vereiste is in dit debat. Maar dan moet er wel een debat mogelijk zijn, waarbij alle partijen effectief naar elkaar luisteren. Een debat waarin álle informatie wordt meegenomen, en niet enkel die die in een korte slogan en met een flashy beeld op sociale media kan verspreid worden.
Neem deel aan het debat, ga in gesprek, vraag informatie op, wees vooral kritisch… Maar blader aub niet gewoon door naar de allerlaatste bladzijde, naar het laatste lijntje, naar een nietszeggende eindsom zonder nuance.

Tchantra Van De Walle,
fractievoorzitter