Verslag gemeenteraad november 2023

Op 30 november 2023, over deze onderwerpen: Gemeenteraad

Een samenvatting van de belangrijkste beslissingen door fractievoorzitter Tchantra Van De Walle:

• De gemeenteraad besliste om de standgelden voor markthouders tijdens de maand november 2023 niet aan te rekenen. Gezien het circusdorp Sint in de Piste in 2023 op het laatste moment toch op de Grote Markt opgesteld werd vanaf begin november, moesten de standhouders van de donderdagse markt 3 marktdagen in november verhuizen naar het Hendrik Heymanplein. Het kwijtschelden van de standgelden is een geste vanuit de stad ter compensatie voor het mogelijke verlies.
  • De stad Sint-Niklaas verleent een wijkbudget van 100.000 euro aan subsidies voor co-creatie projecten van Sint-Niklazenaars, Sint-Niklase verenigingen, Sint-Niklase bedrijven en het Sint-Niklase middenveld om de leefbaarheid in de Kroonmolenwijk te versterken. De stad, bewoners, verenigingen, bedrijven en/of middenveld gaan in overleg en werken samen projecten uit die prioriteiten en uitdagingen in de Kroonmolenwijk aanpakken.
  • De stad maakt 4.599.686 euro vrij voor de aanleg, het vernieuwen en het herstellen van trottoirs en fietspaden en voor het uitvoeren van diverse wegenwerken in de komende 4 jaar. Hiertoe keurde de gemeenteraad de wijze van gunning, raming en voorwaarden van deze opdracht tot raamovereenkomst goed.
  • Op aanraden van de afdeling ICT, keurde de gemeenteraad het goed om in te stappen in de raamovereenkomst voor telecommunicatiediensten van de Vlaamse overheid.
  • Op vraag van (voormalig) Vlaams ministers Jan Jambon en Bart Somers zal de stad Sint-Niklaas deelnemen aan het TruStone initiatief, waarbij men zich engageert tot een meer duurzame en verantwoordelijke productie en inkoop van natuursteen. Dit houdt in dat onze stad, in overheidsopdrachten die natuursteen omvatten, clausules opneemt die stellen dat de leverancier zijn keten inzichtelijk moet maken en mogelijke mistoestanden moet aanpakken.
  • In 2013 kende de stad Sint-Niklaas een renteloze lening toe aan Steuncomité 7de FOS vzw voor het bouwen van een nieuw jeugdheem in de Beeldstraat in Sint-Niklaas. Gelet op de sterke prijsstijging van bouwmaterialen herzien we de renteloze lening.
  • De gemeenteraad keurde het ontwerp toewijzingsreglement van WoonST, de nieuwe woonmaatschappij met als werkingsgebied Sint-Niklaas en Temse, goed en nam kennis van het ontwerp huishoudelijk reglement. Met de oprichting van de woonmaatschappijen wordt namelijk ook de manier van toewijzing van sociale huurwoningen hervormd. Zo richt de woonmaatschappij een toewijzingsraad op, die passende maatregelen uitwerkt voor het werkingsgebied en een ontwerp van toewijzingsreglement opstelt. De raad is samengesteld uit vertegenwoordigers van WoonST, afgevaardigden stad en OCMW Sint-Niklaas, afgevaardigden gemeente en OCMW Temse, vertegenwoordigers van CAW Oost-Vlaanderen, bijzondere jeugdzorg en geestelijke gezondheidszorg.
  • Er wordt een rup De Raap opgemaakt voor de realisatie van een buurtbos van circa 5 ha binnen het gemengd stedelijk ontwikkelingsgebied Bellestraat-Zonneken achter de Passtraat. De gemeenteraad stelde het ontwerp rup voorlopig vast, waarna een openbaar onderzoek gehouden zal worden.
  • We keurden het beleidsplan lokale voedingsstrategie 'Boer en Burger' goed, waarin een lokale voedingsstrategie opgemaakt werd voor Sint-Niklaas. Deze strategie werd herwerkt door de dagelijkse landbouwraad in overleg met de bevoegde administratie en schepenen. Zo zal de stad het eten van lokale, seizoensgebonden groenten en fruit stimuleren, rechtstreeks gekocht van de land- en tuinbouwer, en zorgen voor meer betrokkenheid en waardering voor onze land- en tuinbouwers.
  • De gemeenteraad weigerde de verderzetting van wedkantoor Tierce Ladbroke nv, voor hun vestiging in de Plezantstraat 4 in Sint-Niklaas. De betrokken kansspelinrichting bevindt zich immers in de nabijheid van minstens vier onderwijsinstellingen. Daarbij komt dat er zich eveneens op geringe afstand diverse ziekenhuizen en andere onderwijsinstellingen bevinden en plaatsen die minstens vaak door jongeren worden bezocht. Bovendien zullen er binnen de geldigheidsduur van de vergunning nog diverse andere inrichtingen bijkomen die vooral door jongeren zullen worden bezocht (zwembad en sportkringpark).
  • In samenwerking met negen andere Wase gemeenten zal een regiobib, nl. Biblio Waas uitgewerkt worden tegen 1 januari 2024. De regiobib zal een eengemaakt dienstreglement hebben met onder andere gratis lidmaatschap, telaatgeld van 0,25 euro per dag en een reservatiekost van 1 in plaats van 2 euro (met uitzondering van jeugdboeken die gratis worden). Ook zullen leners ontleende materialen van een Wase bib in elke Wase bib kunnen binnenbrengen.
  • De gemeenteraad verlengt de samenwerkingsovereenkomst met Refu Interim vzw, dat nieuwkomers als vrijwilliger koppelt aan organisaties, om te helpen bij o.a. culturele en sociale activiteiten. Door het aanbieden van vrijwilligerswerk geeft Refu Interim de nieuwkomers de kans hun netwerk te vergroten met het oog op verdere participatie aan de samenleving, onder andere via het oefenen van de Nederlandse taal, waarbij de zelfredzaamheid en de integratie van de nieuwkomer worden bevorderd.
  • Raadslid Koen De Smet sluit dit lijstje af met zijn interpellatie over het toenemend gebruik van lachgas. Lees op onze website meer over zijn vraag én het antwoord van politie en stadsbestuur: https://sint-niklaas.n-va.be/nieuws/groeiend-gebruik-lachgas.