Groeiend gebruik lachgas

Op 7 december 2023, over deze onderwerpen: Overlast, Publieke ruimte, Veiligheid, Verkeersveiligheid

Raadslid Koen De Smet (N-VA) vroeg tijdens de voorbije gemeenteraad bijzondere aandacht voor het groeiend gebruik van lachgas in onze stad.

'Ik woon niet ver van ons stadscentrum in een doodlopende straat. De laatste weken vind ik op zondagmorgen steeds vaker lege lachgasvullingen. Geen kleine cartouches die we kennen van in de horeca maar grote verpakkingen van 2kg per stuk. De vullingen zijn te koop via internet maar we vermoeden ook in nachtwinkels. In sommige steden (Kortrijk) is er al een burgemeestersbesluit dat de verkoop ervan in nachtwinkels verbiedt. Er is mij verteld dat ze zelfs grote schade veroorzaken in de afvalverwerkingsinstallaties.'

Gevaar

Net als in andere steden staat Sint-Niklaas voor de uitdaging van een groeiend gebruik van lachgas. Deze trend is zorgwekkend, vanwege de gezondheidsrisico's voor de gebruikers maar het is ook uitermate gevaarlijk wanneer personen onder invloed zich achter het stuur begeven. Het is van groot belang dat de gemeenschap zich bewust is van de potentiële gevaren die gepaard gaan met het gebruik van lachgas.

Gemeenteraadslid Koen De Smet: 'Ik zou willen aandringen op een proactieve benadering van het stadsbestuur om dit probleem aan te pakken en de veiligheid van onze inwoners te waarborgen. Ik vraag om meer controle op straat, vooral in het weekend en gestructureerde sensibilisering naar jongeren rond de gevaren van het gebruik.'

Aanpak

Burgemeester Lieven Dehandschutter zet zijn kordate aanpak verder:

- In Sint-Niklaas verbiedt het politiereglement de handel en het bezit van lachgas wanneer het bedoeld is om een roeseffect te bekomen. De voorbije jaren werden tal van processen-verbaal opgesteld i.v.m. lachgas: 53 in 2019, 62 in 2020, 75 in 2021 en 107 in 2022. De capsules en containers worden in beslag genomen, op bevel van de burgemeester worden ze vernietigd.

- Nog volgens de burgemeester is autorijden na het gebruik van lachgas bijzonder gevaarlijk omdat de aandacht verzwakt en de reactietijd vertraagt. De politie zal haar acties verder opvoeren en inzake sensibilisering is lachgas één van de aandachtspunten bij de drugsbestrijding.

- Tot slot pleitte de burgemeester voor een strenge federale regelgeving omdat nu elke gemeente een ander beleid voert.