Sint-Niklaas past ontwerp Grote Markt aan door prijsstijgingen

Op 6 februari 2023, over deze onderwerpen: Goed bestuur, Mobiliteit, N-VA Sint-Niklaas, Openbaar domein, Openbare werken

Het doel voor het stadsbestuur is van de Grote Markt een functioneler, gezelliger, bruikbaarder én groener plein te maken. Tegelijk wil de stad de middelen die ze ter beschikking krijgt van de burger als een goede huisvader beheren. Voor de heraanleg van onze Grote Markt kreeg het stadsbestuur slechts één offerte die ruim boven het vooropgestelde budget lag. Prijzen vergelijken is dus ook onmogelijk. Daarom wordt er nu ingegrepen en bereiden we een nieuw aangepast bestek voor.

Carl Hanssens, schepen voor Publieke Ruimte, wat is er aan de hand?

Dit stadsbestuur wil stadsvernieuwing alle kansen geven: er kon jarenlang onvoldoende worden geïnvesteerd in onze stadskern. Investeren in onze kern kan alleen maar positief zijn voor de uitstraling, economische activiteit, verkeersveiligheid en leefbaarheid. Maar niet ten koste van alles. Dit mag dus niet ten koste gaan van gezonde stadsfinanciën. We nemen als stadsbestuur onze verantwoordelijkheid en zullen dus een nieuwe procedure opstarten om een aannemer te vinden.

Weet u waarom de offerte zoveel boven de raming zat?

Zoals in zoveel projecten is het door de Oekraïne-oorlog en de daaropvolgende energiecrisis heel moeilijk de snel stijgende prijzen in te schatten. In de tijd tussen het opstellen van het bestek (maart-juni) en de eigenlijke aanbesteding (oktober-november) zijn de prijzen spectaculair gestegen. Doordat we maar 1 offerte binnenkregen is het onmogelijk in te schatten of de aangeboden prijs echt marktconform zijn.

Hoelang zal het duren vooraleer de werken zullen beginnen?

De werken zullen niet beginnen voor het voorjaar van 2024. Concreet wil dit zeggen dat na het afronden van de laatste voorbereidende nutswerken, er na mei 2023 geen wegenwerken meer zullen plaatsvinden op en rond de Grote Markt. Dit betekent dat de horeca, de inwoners van de stad en evenementensector een gewone (evenementen)zomer tegemoet gaan.

Wat houdt de nieuwe procedure in?

Er zijn 3 zaken die we willen aanpassen aan het bestek:

1) Een reeks besparingen op materialen en kleine aanpassingen die niets wijzigen aan het ontwerp
2) Een nieuwe procedure die meer onderhandelingsmarge toelaat met indieners
3) Een aantal aanpassingen aan het ontwerp die niet de essentie raken maar een significant verschil kan betekenen.

Welke zijn die aanpassingen dan?

We kiezen ervoor de verzonken tuin met ondergrondse fietsenstalling, de luifels en het deel van de Parklaan voorbij de nieuwe bushaltes nog niet te realiseren. Dat zou een flink stuk op de borrel kunnen betekenen.

Welke gevolgen heeft dit?

Het verdwijnen van de ondergrondse fietsenparking betekent ook dat we op zoek moeten gaan naar fietsenstalcapaciteit elders en betekent ook dat minder parkeerplaatsen in de ondergrondse moeten sneuvelen.  Het doel blijft om een kwaliteitsvolle Grote Markt af te leveren, een echt stadshart voor Sint-Niklaas. Met ruimte voor ontmoeting, beleving, klimaatbestendigheid en op maat van alle inwoners.

Bent u ontgoocheld?

Dit is, in de huidige omstandigheden, de enige realistische beslissing. Tuurlijk is het jammer dat deze broodnodige ingreep nu vertraging oploopt. Stadsvernieuwing heeft voor dit stadsbestuur niets te maken met prestige, maar vertrekt vanuit noodzaak en haalbaarheid. Ook financiële. De herinrichting van de Grote Markt staat in het teken van de vernieuwing van de hele stadskern, waar ook de aanleg van de winkelwandellus past. Het zijn de bouwstenen voor een Sint-Niklaas dat klaar is voor de uitdagingen van de toekomst.

Wat zijn de volgende stappen dan?

De volgende weken zal het ontwerp aangepast worden en een nieuw bestek wordt opgemaakt. We rekenen erop om voor de zomer terug naar de gemeenteraad te gaan met een ontwerp en bestek.