Verslag gemeenteraad oktober 2023

Op 9 november 2023, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, N-VA Sint-Niklaas

Oktober bracht een uitzonderlijk korte gemeenteraad. Toch werden enkele belangrijke beslissingen genomen. Fractievoorzitter Tchantra Van De Walle licht ze toe:

• De stadsschouwburg wordt grondig vernieuwd. De hellingsgraad in de zaal wordt aangepast, zodat het publiek op alle plaatsen een veel beter zicht krijgt op het podium. De bestaande theaterstoelen zijn versleten en worden vervangen.
  • Er moesten diverse werken aan de radiatoren en leidingen uitgevoerd worden in de linkervleugel van het stadhuis. Anderzijds worden ook beperkte aanpassingswerken uitgevoerd aan het bestaande ventilatiesysteem.
  • Sinds de offertedatum voor het nieuwe stedelijk zwembad ‘De Watermolen’ in het Sportkringpark (3 september 2021) kenden de bouwprijzen een sterke stijging. Procentsgewijs moeten de prijzen naar boven worden herzien met 15,10 %. Contractueel was bepaald dat Sportoase schommelingen tot 2 % zou opvangen, maar dat de rest (= 13,10 %) voor rekening van de opdrachtgever en dus de stad is. Daarom wordt er ten opzichte van het meerjarenplan 943.027 EUR per jaar extra gevraagd voor de jaren 2024 tem 2026. De gemeenteraad keurde het addendum aan de samenwerkingsovereenkomst inzake de prijsherziening hiertoe goed.
  • De cluster welzijn ontvangt veel vragen van externe diensten (scholen, gezondheidsinstellingen...) naar tolken bij bepaalde gesprekken. De kosten voor sociale tolken, die via het Agentschap Integratie en Inburgering (AgII) worden ingeschakeld voor meer diepgaande gesprekken, zijn echter vrij hoog. Taalhulpen daarentegen worden met een vrijwilligersvergoeding betaald, waardoor hun inzet financieel haalbaarder is. Hun taalniveau ligt iets lager dan dat van professionele sociale tolken, maar zij kunnen zeker een hulp zijn bij eenvoudige gesprekken. De gemeenteraad keurde bijgevolg een samenwerkingsovereenkomst met het AgII goed, waardoor een taalhulpenpool kan worden opgestart in Sint-Niklaas. Ook andere diensten dan de eigen stadsdiensten kunnen op deze manier gebruik maken van deze taalhulpenpool.

(Foto stadsschouwburg: Stad Sint-Niklaas)