Verslag gemeenteraad maart 2023

Op 24 maart 2023, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, N-VA Sint-Niklaas

In maart kwamen er weer enkele belangrijke beslissingspunten aan bod op de gemeenteraad. Fractievoorzitter Tchantra Van De Walle lijst ze graag even voor u op.

Het stadsbestuur vindt het belangrijk dat voor bomen die worden geveld of gerooid om welke reden dan ook, een heraanplant gebeurt. Met het goedgekeurde reglement belast de stad de niet-heraanplant van gevelde of gerooide bomen, waarvoor een omgevingsvergunning nodig is, gedurende maximum 4 jaar.

Zoals een paar maanden geleden gemeld, besliste de gemeenteraad tot het ontbinden en vereffenen van het AGB 't Bau-huis. Hiervoor moet het gebouw overgedragen worden naar de stad. De gemeenteraad ging akkoord met deze overdracht en de voorwaarden hiervoor. Ook met de overdracht van een uitstaand krediet van AGB ‘t Bau-huis naar de stad werd akkoord gegaan.

Interwaas startte recent met een intergemeentelijke cel handhaving milieu en ruimtelijke ordening. De gemeenteraad keurde een samenwerking goed. De opdrachten voor deze cel zullen worden toegekend door het college van burgemeester en schepenen.

Het stadsbestuur wil in de Vrouw Mariastraat (Nieuwkerken) de gracht verleggen en het fietspad verbreden. De gemeenteraad ging akkoord met overeenkomsten die werden afgesloten met de eigenaars van de drie noodzakelijke innemingen.

De Fabiolablokken werden in 2020 geïnformeerd dat ze gebruik konden maken van ondergrondse containers voor de ophaling van restafval via het diftar-systeem, onder bepaalde voorwaarden. Na overleg met MIWA en de stad, besliste Fabiola II op 14 april 2022 om in te gaan op dit voorstel. De gemeenteraad keurde deze driepartijenovereenkomst goed voor de plaatsing van de ondergrondse containers voor restafval.

De gemeenteraad keurde het nieuw subsidiereglement ter ondersteuning van vrijwilligersverenigingen in het welzijnsveld goed. Met het nieuwe reglement krijgen meer welzijnsverenigingen de kans om een werkingssubsidie aan te vragen (door de arbitraire subcategorieën te schrappen en dus minder potentiële/beloftevolle aanvragers uit te sluiten) en wordt er een administratieve vereenvoudiging gerealiseerd (de regels voor alle verenigingen worden nu gelijk en eenvoudig);

Het stadsbestuur heeft Vlaamse subsidies ontvangen in het kader van het Plan Samenleven, dat het samenleven in diversiteit moet bevorderen. Bij de uitvoering van de acties kan het stadsbestuur financieel en inhoudelijk beroep doen op de ondersteuning van het Agentschap Integratie en Inburgering. Hiervoor werd een samenwerkingsovereenkomst opgesteld, dat de gemeenteraad goedkeurde.

Dankzij een Vlaamse subsidie startte op 1 december 2022 het project 'Digibank Sint-Niklaas' om het risico op digitale uitsluiting te verkleinen. Ook Interwaas startte in 2023 met 'Weerbaar Digitaal'. De gemeenteraad keurde vrijdag een samenwerkingsovereenkomst tussen beide goed, om regionale verbinding en samenwerkingsmogelijkheden tussen de twee digibankprojecten te realiseren.

Het stedelijk reglement welzijnstoelagen uit 2010 wordt vervangen door een nieuw subsidiergelement voor welzijnsorganisaties, omdat er binnen het welzijnsveld heel wat nieuwe wetgeving werd ingevoerd en er zich nieuwe tendensen ontwikkelden.

Door interne mobiliteit binnen de lokale politie, verklaarde de gemeenteraad twee posities vacant: die van hoofdinspecteur van de politie voor de afdeling dringende politiehulp, dienst interventieteams; en die van inspecteur bij de afdeling tweedelijnspolitiehulp, dienst lokale recherche.

Hiernaast werd er op de raad voor Maatschappelijk Welzijn ook een aantal belangrijke beslissingen genomen.

Nav de nakende fusie van de woonmaatschappijen, stemde de Raad voor Maatschappelijk Welzijn ermee in om de welzijnsvereniging Sociaal Verhuurkantoor Waasland te verlaten als deelgenoot, waarna tot ontbinding kan worden overgegaan.

Het BCSD heeft positief advies gegeven de huur van noodwoningen van de SNMH te verlengen en deze in te zetten voor de opvang van Oekraïnse vluchtelingen. De raad voor maatschappelijk welzijn keurde de verlenging van deze inhuurname goed voor een aantal panden in Sint-Niklaas.

In het MJP 2020-2025 is vooropgesteld dat het aantal noodwoningen opgetrokken zal worden naar 25. Op dit moment zijn er van de panden in eigendom 4 panden nog niet beschikbaar wegens renovatiewerken. Gezien de duidelijke nood aan opvang door de stijgende daklozenproblematiek in onze stad, is het opportuun nog enkele panden bij te huren.