Verslag gemeenteraad april 2022

Op 2 mei 2022, over deze onderwerpen: Gemeenteraad

... en we zijn vertrokken!

- Na de vele online felicitaties, is de voorzitterswissel van onze N-VA Sint-Niklaas fractie nu ook officieel: Bij de start van de gemeenteraad dankten we met z'n allen onze uittredend fractievoorzitter (*applausje voor Luk Huys*) en wensten de collega's mij veel succes bij deze nieuwe uitdaging (*applausje voor mezelf*).

- Nog een blijde boodschap: onze burgervader Lieven Dehandschutter werd tijdens deze gemeenteraad voor de derde maal (burger)grootvader. Driewerf hoera!!!

- Over naar de orde van de avond/nacht. Enkele aanpassingen aan ons huishoudelijk reglement werden voorgelegd, met als belangrijkste wijziging de mogelijkheid tot hybride zittingen.

- De politie uw vriend, en de vriendengroep breidt uit: enkele vacantverklaringen en aanwervingen werden voorgelegd en goedgekeurd.

- Ook voor ons stadspersoneel wordt gezorgd, met de toetreding tot OFP Prolocus. De VVSG en OFP Prolocus hebben samen voor een nieuw voorstel voor de tweede pensioenpijler gezorgd, waarmee de stad de aanvullende pensioenen voorziet die contractuele medewerkers opbouwen in het kader van hun loopbaan (bovenop het wettelijk pensioen). Bij de beleggingsstijl besteden we sterke aandacht aan duurzaam beleggen.

- De samenwerkingsovereenkomst om infrastructuurwerken uit te voeren in het Peter Benoitpark werd goedgekeurd. Het gaat om de omgeving van de 2 woonblokken die daar worden gerenoveerd. Einddoel is om de omgeving maximaal te ontharden en te vergroenen.

- In de Reinaert Galerij worden 11 extra panden aangekocht door de stad. Onze intentie is om van deze centrale, maar desolate locatie in ons stadscentrum, een groene verbinding en publieke doorgang te verwezenlijken ihkv de winkelwandellus. Deze aankoop, gefaciliteerd door de aangereikte subsidie van de Vlaamse Overheid, brengt ons dichter bij dat doel. Intussen wordt er nagedacht over een zinvolle, tijdelijke invulling.

- Onze stad investeert in de werking van het verenigingsleven! Naast een renteloze lening voor De Schakel vzw en een subsidie voor investeringswerken in JC De Galjaar, beslist de stad om voor de verschillende jaarwerkingssubsidies 2022 dezelfde werkwijze te hanteren cfr. de jaarwerkingsubsidies 2021. Concreet baseren we voor verenigingen voor cultuur, sport, welzijn, internationale samenwerking en landbouw, de berekening opnieuw op het gemiddelde dat ze de voorbije drie actieve jaren ontvingen. Dit omwille van de aanhoudende verstoorde werking ten gevolge van de coronacrisis.

- Er is ook nog die andere crisis, nl. de Oekraïnecrisis. Onze stad neemt haar verantwoordelijkheid en besliste gisteren om bijkomende noodwoningen te huren via de Sint-Niklase Maatschappij voor de Huisvesting.

Bij deze een eerste bloemlezing van de belangrijkste beslissingen van gisterenavond. Uiteraard werden er nog vele andere zaken besproken en beslist op de gemeenteraad. Wil je er meer over weten? Spreek me dan gerust aan of stuur een berichtje naar mij of mijn medefractieleden.

Tchantra Van De Walle, fractievoorzitter