Verhoogde verkeersveiligheid in Sint-Niklaas

Op 11 oktober 2021, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Onderwijs, Verkeersveiligheid

Op 1 september startten weer zo’n 23.000 leerlingen in het basis- en middelbaar onderwijs in onze stad. Schepen van Onderwijs Maxime Callaert: “Dat zijn er elk jaar meer en plaatst ons ook voor steeds nieuwe uitdagingen: we hebben nood aan meer leraren, klassen en dus scholen.” Mobiliteitsschepen Carl Hanssens: “Meer leerlingen betekent ook meer mobiliteitsvraag en de terechte eis voor meer verkeersveiligheid om de allerkwetsbaarsten in het verkeer te beschermen.”

Bij het begin van het nieuwe schooljaar gingen daarom een aantal veranderingen in. Carl legt uit: “De hele binnenstad en woonwijken zijn zone 30 geworden. Ook in alle deelgemeenten is de zone 30 uitgebreid of aangepast. Door die maatregel heeft de weggebruiker meer tijd om te reageren op een mogelijk gevaarlijke situatie. Een aanrijding aan 30 km/u of aan 50 km/u kan letterlijk het verschil tussen leven en dood betekenen.”

Conflictvrije lichtenregeling
Op de Plezantstraat, het drukste fietsknooppunt van de stad, is de lichtenregeling aangepast naar een conflictvrije lichtenregeling: fietsers en voetgangers hebben nooit tegelijk groen met gemotoriseerd verkeer. Ook aan het heringerichte kruispunt Hoogkamerstraat - Houten Schoen – Eigenlostraat is dat nu het geval.

Fietsvriendelijke maatregelen
Ten slotte is het nieuwe fietspad tussen Temse met Sint-Niklaas aan de kant van onze stad af. De werken gaan nu verder aan de kant van Temse. Na enkele ingrepen is de Westerlaan tussen de
fietssnelweg en de Guido Gezellelaan voortaan een fietsstraat. Verder zijn een aantal schoolomgevingen aangepakt en heringericht zoals in Puivelde of de Lepelhoekstraat.