Grote Markt wordt groener en gezelliger

Op 5 maart 2020, over deze onderwerpen: Grote markt, Mobiliteit, Openbaar domein

In ons vorige Klavertje Vier kondigden we onze plannen voor de Grote Markt al aan. Nu vertellen we u graag wat we concreet willen doen en op welke termijn. Daarvoor baseerden we ons op de bewonersvergaderingen over het wijkcirculatieplan, de stadsgesprekken en de bevraging van doelgroepen zoals jongeren en mensen met een beperking. Tijd voor een gesprek met schepen van Openbaar Domein Carl Hanssens.

Welke plannen heeft de stad met onze Grote Markt?

"De Grote Markt heeft verschillende rollen en die willen we allemaal behouden. Vandaag is het vooral een evenementenplein dat als decor dient voor onder meer de wekelijkse markt, kermissen, optredens, demonstraties en de Vredefeesten. Maar de markt moet ook een ontmoetingsplein zijn waar mensen graag rondwandelen, op een bankje gaan zitten of gezellig een babbeltje slaan. Daarom willen we de Grote Markt nog groener, gezelliger en autoluwer maken. Tegelijk moet de markt wel bereikbaar blijven, bijvoorbeeld met een extra in- en uitrit voor de ondergrondse parking. In de loop van dit en volgend jaar maken we samen met bewoners, bezoekers en handelaars een ontwerp op."

Wat is nu concreet de eerste stap?

"Het team Vlaamse Bouwmeester selecteerde uit 29 kandidaten vier ervaren studiebureaus. Zij werken nu op basis van een lijvig dossier een concept uit. Het bureau met het beste resultaat krijgt dan de opdracht om de nieuwe Grote Markt uit te tekenen."

Wanneer worden de plannen werkelijkheid?

"De vier bureaus moeten nog voor de grote vakantie hun concept presenteren. Een jury kiest dan het bureau dat de opdracht het best uitgevoerd heeft. Na de zomer begint het winnende bureau aan zijn opdracht. Het krijgt daar ruim de tijd voor, zodat ook de Sint-Niklazenaar mee kan denken over zijn markt. Tegen 2023 moeten de bouwwerken bezig zijn."