Verslag gemeenteraad december 2020

Op 21 december 2020, over deze onderwerpen: Evenementen, Financiën, Gemeenteraad, Gezondheid, Goed bestuur, Veiligheid, Welzijn

De aanpassing van de meerjarenplanning werd op de gemeenteraad van 15/12 jl. goedgekeurd. N-VA fractievoorzitter Luk Huys lichtte dat toe tijdens de raad:

“Vorig jaar keurde we een meerjarenbegroting 2020-2025 goed. Deze bevatte veel ambitie en uitdagingen. Bepaalde partijen noemen dit prestigeprojecten, maar wij noemen dit broodnodige investeringen, broodnodige versterkingen en een pak oplossingen voor heel wat problemen.

Op 1 januari van dit jaar konden we er dan ook met volle moed aan beginnen. Maar op een moment dat alles goed en wel in de startblokken moest staan, kwam Corona. Wellicht de ergste crisis in de laatste 80 jaar. Een crisis die vele plannen en prioriteiten ondersteboven haalt. Ik wil hierbij toch het college en alle ambtenaren bedanken voor hun aanhoudende en enorme inzet tijdens deze crisis.

Hier op tafel ligt de eerste jaarlijkse aanpassing van die meerjarenplanning voor. Een herhaling van alle speerpunten van deze meerjarenbegroting lijkt me dan ook tijdsverlies. Deze aanpassing is zeker en vast geen makkelijke oefening. Ik dank hierbij alle ambtenaren die zich hebben ingespannen om hier een duidelijk, volledig en transparant dossier voor te leggen. Corona zorgt voor zeer veel onzekere factoren in vergelijking met de voorbije jaren. Maar toch stel ik vast dat het college een gepaste benadering heeft gemaakt. De glazen bol om de toekomst te lezen, bestaat immers enkel in sprookjes. We moeten de gepaste maatregelen nemen voor de coronaslachtoffers, maar ook moeten we de antwoorden brengen op de reeds lang bestaande problemen. Onze stad heeft de gewoonte om lang te discussiëren over een probleem en dan nog eens lang te discussiëren over de oplossingen. De gevolgen waren dat de problemen bleven bestaan omdat de oplossingen werden gemaakt op basis van oude vaststellingen. Deze meerderheid heeft zich voorgenomen om veel sneller problemen op te lossen door de nodige investeringen te doen, MET respect voor de inspraak. Er zijn NU oplossingen nodig voor meer zwemwater, voor meer podium, voor minder armoede, enz…
Toch wens ik enkele aspecten te benadrukken.

Voor de vrijetijdssector was 2020 een jaar om zeer snel te vergeten. Geen vredefeesten, bijna geen kermissen, geen landjuweel in onze stad en een bijna altijd lege schouwburg. Ik wou dat ik kon zeggen dat 2021 volledig anders zal zijn, maar vergeef mijn pessimisme…
Dit bestuur beseft dit ook, maar hoopt in 2021 toch zoveel mogelijk coronaveilige evenementen en vrijetijdsactiviteiten te laten plaatsvinden. Dat het masterplan schouwburgsite al in 2021 aanvangt, kan ik als cultuurliefhebber enkel een goede zaak vinden.

Veiligheid is een onderwerp waarmee veel van onze inwoners mee bezig zijn. En jammer genoeg zal de misdadiger steeds een voorsprong hebben, maar we hopen dat die voorsprong zo klein mogelijk wordt door te blijven investeren in blauw op straat. Dit op zowel een preventieve als repressieve wijze. Het verheugd me te horen dat ons korps een aantrekkelijke werkgever is geworden.
Korpschef, gelieve ons respect en bewondering aan uw mensen over te maken. Ook voor hen zijn het al enkele moeilijke jaren geweest!

Maar ook de verkeersveiligheid blijft onze aandacht krijgen. De laatste maanden werden we geconfronteerd met zeer jammerlijke ongevallen. Maar als ik de geplande infrastructuurwerken en verkeersmaatregelen lees, kan ik enkel besluiten dat er nog nooit zoveel is ingezet op verkeersveiligheid dan de laatste 8 jaren.

Collega’s, 2021 wordt een jaar waar meer en meer strategische projecten vorm zullen krijgen. Deze projecten gaan veel verder dan deze bestuursperiode. Ik nodig jullie dan ook allemaal uit om, over de partijgrenzen heen, samen te werken aan deze projecten. Als ik de partijprogramma’s lees vind ik deze projecten overal terug. En dat het kan, bewijst immers het constructieve traject rond Zwijgershoek en de Grote Markt. En ja, deze meerderheid vertrekt niet van een wit papier. In veel gevallen is er ook geen tijd voor. U zou ons dan misschien inspiratieloos vinden. Voor het nieuwe zwembad hebben we alvast de plaats bepaald en voor Zwijgershoek hebben we ook een parkeergebouw bepaald. Het ene lijkt een probleem, het andere niet… Laat ons dus van deze projecten geen politiek spel maken, hier is immers niemand mee gediend. Het verleden heeft dit immers al uitgewezen, denken we maar aan de ondergrondse parking die uiteindelijk een ondergrondse parkeerstraat werd…. Uiteindelijk is meer zwemwater dringend, is een veilige en aangename Grote Markt dringend, is een nieuwe bib dringend, is meer podium dringend en zijn er zeer dringende ingrepen nodig in onze deelgemeenten. Vanuit de meerderheid engageren we ons om de ongeziene openheid en transparantie verder te zetten. Laat ons samen werken om onze stad terug fier op zichzelf te maken en terug op de kaart te zetten. En ja, de oppositie moet zijn rol spelen! En ja, soms moeten we de oppositie al eens gelijk geven! Maar staan roepen dat het glas half leeg is terwijl het driekwart vol is, zorgt enkel voor een onnodige negativiteit, waar ik alvast het nut niet van inzie.

Collega’s bepaalde mensen durven dit bestuur een hard en asociaal rechts beleid te verwijten. Toch herhaal ik graag dat we jaarlijks 25 miljoen aan eigen middelen, investeren in armoede, trekken we de budgetten voor het leefloon op en investeren we in meer sociaal personeel!

In ieder geval is en blijft de doelstelling overeind om de stad financieel gezond te houden en de doelstellingen, zoals een positieve autofinancieringsmarge, te behalen tegen einde 2025. En desondanks Corona gaan we er in lukken om veel van de broodnodige plannen op een correcte, maar kordate manier te realiseren. Dank u.”