Europese Commissie DG Move bevestigt schepen Carl Hanssens als lid van de Politieke Adviesraad voor het Civitas Netwerk

Op 17 juli 2018, over deze onderwerpen: Goed bestuur, Mobiliteit, Veiligheid, 4 Mobiliteit en verkeer, Fietsbeleid
Carl Hanssens

Het Directoraat Generaal Move (Mobiliteit en Transport) van de Europese Commissie heeft Carl Hanssens, schepen van mobiliteit in Sint-Niklaas geselecteerd om deel uit te maken van de nieuwe Civitas Politieke Adviesraad, voor een tweejarig mandaat. Hanssens is - na het stellen van zijn kandidatuur - een van de 16 Europese politici die deel gaan uitmaken van deze adviesraad. De adviesraad bepaalt de politieke visie op duurzame mobiliteit binnen het Civitas netwerk. Civitas is een netwerk van steden voor steden met als doel schonere steden en beter transport in Europa en daarbuiten en wordt gecofinancierd door de Europese Unie. Meer dan 800 innovatieve stedelijke transportmaatregelen en 80 experimenterende steden in Europa bewijzen waarom CIVITAS sinds 2002 staat voor City VITAlity and Sustainability.

De kandidaten werden geselecteerd op relevante ervaring, geografische spreiding en type stad en op hun inzet binnen het Civitas netwerk. Voor het Europees project Civitas Prosperity werd de stad Sint-Niklaas geselecteerd als 'Champion City' of voorbeeldstad. Binnen dit netwerk werkte schepen Hanssens samen met experts uit een 10-tal Oost-en Zuideuropese landen samen rond duurzame mobiliteitsplannen. In coaching sessies voor politici en mobiliteitsambtenaren, focuste hij zich vooral op de verschillende toegepaste participatietechnieken. Vooral op mobiliteitsvlak werden daar in Sint-Niklaas een aantal innovatieve initiatieven genomen: was het traject rond het mobiliteitsplan nog eerder klassiek, dan waren het circulatieplan en het fietsinfrastructuurplan het resultaat van een nieuwe uitgebreide en intensieve participatietechniek. Uit de stadsmonitor bleek trouwens dat geen enkele andere centrumstad de waardering van haar burgers voor het communicatie- en participatiebeleid zo hard zag stijgen als Sint-Niklaas.

De leden van de adviesraad zitten ter persoonlijke titel in de adviesraad (en dus niet in opdracht vanuit de stad).

Hanssens: ' Dit is een grote eer voor mij. Ik zie het ook wel als een erkenning voor het vele werk dat we al hebben verzet. We hebben met de administratie heel veel werk gehad in Sint-Niklaas om nieuwe beleidsplannen rond mobiliteit op te stellen (fietsinfrastructuurplan, mobiliteitsplan, circulatieplan). Het risico is dan altijd dat je je teveel focust op de eigen stad of regio en je afsluit van wat er gebeurt rondom ons. Het werken met andere steden en mensen is zeer verrijkend geweest. Het uitwisselen van kennis, maakt ons immers allemaal beter.' Er viel trouwens nog meer goed nieuws te rapen voor Sint-Niklaas op het Europese toneel. Het nieuwe Europese Hori­zon 2020 project Park4SUMP werd goedgekeurd. Het brengt zestien ste­den en zes exper­tor­gan­isaties samen om te werken rond de beste en meest inno­vatieve par­keer­man­age­ment­prak­tijken. Dat met de bedoel­ing om ken­nis te delen en verder te ontwikke­len om ze op grotere schaal te ver­sprei­den naar nieuwe steden. Park4SUMP richt zich niet alleen op autopark­eren, maar ook op fietspark­eren, park­eren bij shar­ing-opties en elek­trische wagens, … en alle aspecten die in een duurza­am mobiliteit­s­plan ook aan bod komen. Mobiel 21 zal dit project drie en een half jaar coördineren. Voor Vlaan­deren is Sint-Niklaas part­ner­stad. Sint-Niklaas zal middelen krijgen om hieraan mee te werken. Het college wil hiervoor voor de duur van dit project een derde mobiliteitsambtenaar aanstellen. 

Hanssens: 'Ook dit is opwindend. In de afgelopen bestuursperiode hebben we ons parkeergebeuren gemoderniseerd naar de standaard van vandaag. Ook de handhaving is nu op een hoger niveau. Maar we kunnen moeilijk tevreden blijven bij de standaard van nu. Het verknopen van alle soorten mobiliteit wordt een grote uitdaging, waar ik wens dat Sint-Niklaas niet alleen een volger is, maar ook een trekker wordt. Dat we een derde mobiliteitsambtenaar hiervoor aanwerven is gewoon een noodzaak voor een stad van onze grootte.'

Voor meer info over het Civitas Netwerk:  www.civitas.eu 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is