Verslag gemeenteraad december 2021

Op 25 december 2021, over deze onderwerpen: Gemeenteraad

De kerstperiode is een tijd voor het gezin en de familie. Zeker na de 2020 editie was de honger naar warmte groot. Vandaar dat ik jullie pas vandaag een verslag bezorg van de gemeenteraden en raden voor maatschappelijk welzijn van de afgelopen week. Ze verliepen allemaal grotendeels sereen en binnen een aanvaardbaar tijdsbestek. Wellicht omdat we al om 18u van start gingen.

Op dinsdag 21 december hadden we de jaarlijkse begrotingsaanpassing op het agenda. Hierbij legde ik de nadruk op:

- Het verder werken aan onze projecten desondanks de coronacrisis. Zelfs de sterk stijgende inflatie haalt ons budget niet onderuit. En dit is noodzakelijk, want de plannen zijn noodzakelijk voor onze stad en zijn inwoners. Alle gebudgetteerde resultaten blijven in het groen staan.

- De opcentiemen op de algemene personen belasting zullen daadwerkelijk vanaf 1 januari 2022 met 1% punt dalen tot 7.5% ipv 8.5%. De beslissing werd niet gesteund door de beweging Vooruit.

- Bepaalde boetes die tot nu toe nog naar de federale schatkist gaan, zullen vanaf 1 januari 2022 naar de stadskas gaan. Hierdoor hebben we 1 miljoen euro aan extra inkomsten.

- We gaan investeren in extra centrumparkings zoals op de terreinen van SVK.

- We kijken in 2022 uit naar het nieuwe detailhandelsplan en evenementenbeleidsplan.

- We blijven ook verder investeren is zoveel andere aspecten en projecten over het ganse grondgebied. Zo denk ik bijvoorbeeld aan de investeringen in onze academies, De Kouter in Belsele, dorpskern Nieuwkerken, heraanleg Zwaanaarde,…

Ik heb afgesloten met een uitdrukkelijke dank aan de stads- en OCMW medewerkers. Ook voor hen was Corona geen makkelijke periode. Het vele thuiswerken, de vele teams vergaderingen, de opvang van de kinderen, de confrontatie met het virus en zoveel meer. Toch bleven ze zich inzetten en toch bleven ze ter dienste van de burgers.

Op de raden van donderdag 23 december werd het volgende beslist:

- Extra inzet voor de strijd tegen scabiës.

- Aanpassingen en actualisering van het politiereglement.

- We keurden het participatiereglement goed. Tot nu toe maakte dit deel uit van ons huishoudelijk reglement.

- Kunst in de Stad bestaat 50 jaar in 2023. Hiervoor voorzien we een extra budget voor een nieuw kunstproject.

Zo, u bent weer bij. Ik wens u, uw gezin, uw familie en ieder die u nauw aan het hart ligt een oprecht gelukkig en gezond 2022!

Luk Huys, fractievoorzitter