Werfnieuws: juni 2023

Op 2 juni 2023, over deze onderwerpen: Belsele, Mobiliteit, Openbare werken, Sinaai

Op heel wat plekken voerde onze stad er de afgelopen maanden werken uit. De werven staan in het teken van verkeersveiligheid, comfort of rioleringswerken.

Schepen voor mobiliteit, openbare werken Carl Hanssens geeft u een duidelijk en allesomvattend overzicht:

Actuele werven

• Op de Dendermondse steenweg is de vernieuwing van fiets- en voetpaden volop bezig: er is reeds een vernieuwde asfaltlaag aangelegd tussen Kettermuitstraat en de brug van de E17, hier wordt momenteel het nieuw fiets- en voetpad aangelegd. Door de vernieuwing van extra huisaansluitingen, weerverlet en enkele technische uitdagingen loopt deze fase van de werf vertraging op. Hierna beginnen we aan de volgende fase van de werken van N70 tot de Kapelstraat, deze werken zullen tot het bouwverlof duren.

• Rioproject Industriepark-West: Momenteel wordt een riool aangelegd in het Puytvoetbos. De wegenis werd daarom deels uitgebroken in Industriepark-West. Er werd een tijdelijke weg tussen de bedrijven aangelegd om de bereikbaarheid van elk bedrijf te garanderen.

• De werken aan het Kokkelbeekplein lopen bijna af. De parking is aangelegd inclusief toegangsweg, de trage doorsteek is al open. De beplanting is gebeurd. Enkel de openbare verlichting en het straatmeubilair worden nog aangebracht.

• In de Zwaanaardestraat zijn we momenteel actief tot het kruispunt met de Keizerstraat. De riolering wordt momenteel aangelegd tussen Hellestraat en Leebrugstraat. De fundering aan het kruispunt Herder werd afgebroken. De huizen zijn ook aangesloten tussen Hellestraat en kruispunt Herder.

• De werken aan de fietsbrug van Vijfstraten lopen zeer vlot. Het nieuwe fietspad dat start aan de Nieuwe Molenstraat richting Nieuwkerken is al open gezet. Momenteel bouwt men verder aan de aanloophellingen voor de brug. De brug zelf zal in 4 stukken gelegd worden in september.

• Aan De Klavers in Belsele zijn we volop bezig met de aanleg van de parking.

Afgewerkte werven

• In de Kardinaal Cardijnlaan zijn de werken afgerond. Enkel wordt er nog gekeken naar de beplanting, straatmeubilair en bermbescherming.
  • In Belsele aan het binnenplein van de Kouter zijn de grote werken afgerond en kan er aan de afwerking worden begonnen.
  • In de Vrouweekhoekstraat zijn de werken af. Schepen Hanssens: "Het is een mooi resultaat geworden: een fietsstraat en groene beboording van de weg. Op de weg hebben we voor het eerst de techniek van printasfalt toegepast. Hierdoor lijkt het alsof de baan is opgesplitst in 2 delen met klinkers maar eigenlijk is het een sjabloon dat gemaakt is in de asfalt."
  • Ter hoogte van het plein Houtbriel en het Sint-Nicolaasplein zijn de zitelementen en plantenvakken geplaatst en afgewerkt. De zitbanken op het Sint-Nicolaasplein zijn teruggeplaatst, er kan nu volop genoten worden!
  • Op de Grote Markt zijn de nieuwe plantvakken ter hoogte van de Nieuwstraat en Parklaan aangeplant.
  • In Sinaai rondom de Dries werden er een aantal boordstenen en goten ruwer gemaakt zodat fietsers meer grip hebben en minder uitglijden en vallen.