Werfnieuws

Op 25 maart 2024, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Openbaar groen, Publieke ruimte

Er is deze keer weer heel wat werfnieuws. Elk dag opnieuw wordt er keihard gewerkt aan het Sint-Niklaas van morgen!

• De aanloophellingen van de fietsbrug over Vijfstraten zijn bijna afgewerkt. We kijken uit naar een opening later dit voorjaar!
  • Op het Hendrik Heymanplein wordt een nieuwe extra parking gecreëerd waar tot vorig jaar de Carrefour stond. Dit zorgt voor 84 extra parkeerplaatsen. Die komen goed van pas tijdens de werken aan de markt.
  • In de Prins Albertstraat werken we aan de volgende fase van de winkelwandellus. Hier zijn de rioleringswerken achter de rug en beginnen we met het aanleggen van de weg Deze werken moeten klaar zijn tegen de zomervakantie.
  • Het grootste rioleringsproject van deze bestuursperiode is Zwaanaarde in Sinaai. Daar is de Keizerstraat afgewerkt en stomen we de Leebrugstraat, inclusief schoolomgeving klaar voor we beginnen in de Weimanstraat.  Het gehele project zou klaar moeten zijn in augustus.
  • Aan de Houtbriel loopt de volgende fase van de vergroening. Deze keer pakken we de zone tussen de verschillende horecazaken en de kerk aan. We willen van deze achterkant een mooie, rustige plaats maken met ruimte voor meer groen.
  • Op de Dendermondsesteenweg wordt momenteel het kruispunt met de Kapelstraat heraangelegd. Hier mikken we ook op de zomer om de werken af te ronden.
  • Het rioleringsproject Industriepark-West loopt volledig op schema. Naast nieuwe rioleringen komen hier overal nieuwe fietspaden. Het Hoppinpunt (een locatie waar verschillende vervoermiddelen samenkomen en op elkaar zijn afgestemd)  op de Dendermondsesteenweg met parking, ruimte voor elektrische wagens en fietsenstallingen is klaar.
  • Ook het Hoppinpunt Waasland Shopping is bijna klaar. De fietsenstalling, busperrons, deelmobiliteit en duidelijke signalisatie moeten een voorbeeldproject worden.
  • De vergroening van de ruimte onder de spoorwegbrug (Project 33) gebeurde deze winter met hulp van leerlingen van de Biobroeders. Het plaatsen van de kunstwerken met vormen uit lokale klei – gemaakt door maar liefst 600 stadsgenoten - is voor deze lente. Op tijd voor de officiële opening op Buitengewoon op 5 mei.