Werfnieuws september 2023

Op 1 september 2023, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Openbare werken, Parkeren

Schepen Carl Hanssens geeft u een overzicht van de werken in onze stad: "In augustus waren er veel kleine en grotere werven in Sint-Niklaas, we proberen zoveel mogelijk actief te zijn in augustus om de hinder in doorheen de drukke najaarsmaanden zoveel mogelijk te beperken. Zo werd o.m. de N16, een belangrijke invalsweg van Sint-Niklaas geherasfalteerd. werd het voetpad ter hoogte van Huis Janssens in de Zamanstraat heraangelegd, werd het fietspad in de Onze Lieve Vrouwstraat terug hersteld in rode beton en werden Rozenlaan en Tuinlaan (Belsele) geherasfalteerd."

Werven waar we momenteel bezig zijn:

• Ter hoogte van het Waasland Shoppingcenter zijn de werken begonnen aan het regionale hoppinpunt: de busperrons worden verlengd en volledig toegankelijk gemaakt. In september begint ook de bouw van een grote fietsenstalling voor 220 fietsen. Busreizigers uit de wijde omgeving zullen hier kunnen overstappen op een andere bus, (deel-) fiets, (deel-) auto of (deel-)step om hun reis verder te zetten.
  • We zitten momenteel volop in fase 2 van het fietsproject Dendermondse Steenweg. Vanaf Kettermuit tot op de N70 worden de fietspaden en goten vernieuwd en tegelijk worden alle huisaansluitingen op de riolering heraangelegd.
  • De riolerings- en fietspadwerken van Industriepark-West lopen zeer vlot. De aannemer is gestart met de rioleringswerken vanaf de kant N16. Deze schuiven momenteel op richting Dendermondse Steenweg. Het nieuwe fietspad in de Puitvoetstraat wordt verbonden met de vernieuwde fietspaden in Dendermondse Steenweg wat ervoor zorgt dat er een veel veiligere verkeerssituatie wordt gecreëerd.
  • In de Zwaanaardestraat zijn de werken begonnen in de Keizerstraat. De aanleg van de riolering zal nog duren tot begin oktober. We hopen dat begin november met de afwerking te beginnen en verwachten dat tegen eind dit jaar de as Sinaai-Eksaarde terug open kan.
  • De werken aan de Fietsbrug in Vijfstraten verlopen op schema. De vier brugdelen zijn geleverd en werden ter plaatse aan elkaar gelast. De brug zelf wordt in september geplaatst. In 2024 zal ze in gebruik worden genomen.
  • In de Clement Heirmanstraat werd een deel van het voetpad onthard in het kader van het Vlaams Kampioenschap Tegelwippen om zo te zorgen voor meer regenwater infiltratie ter plekke.

Afgewerkte Werven

• In de Zwaanaardestraat zijn de werken tussen de Hellestraat en Weimanstraat afgerond. Er werd hier een riolering aangegd.
  • De werken aan het Kokkelbeekplein zijn af. De parking is aangelegd en volledig waterdoorlatend. In principe zou geen druppel regenwater de riolering moeten ingaan. Een uniek project in Vlaanderen, zeker de moeite om eens te bekijken.