Wat u nog moet weten over de nieuwe Grote Markt!

Op 14 maart 2022, over deze onderwerpen: Grote markt, Meerjarenplan 2020 - 2025, Stadsvernieuwing

De plannen voor onze Grote Markt zijn quasi definitief. De laatste detailaanpassingen worden gedaan en de raming wordt duidelijk. Nog eens de puntjes op de i.

Een overzicht van wat u nog moet weten!

- Nieuw: de bushaltes op de Parklaan. Deze zijn verder uitgewerkt. Foto 2 geeft zicht vanop de Parklaan naar de Grote Markt. Twee bushavens en een rijvak voor bus en auto in beide richtingen.
- Vanop de Parklaan kan je rechtstreeks naar Grote Peperstraat, Kokkelbeekstraat en naar het Heymanplein. Geen rondjes meer op de Grote Markt
- De Houtbriel en de Ankerstraat kunnen nog steeds aangereden worden vanuit de Parklaan en de Grote Markt
- Bevestiging: je kan de parking Grote Markt in via de Plezantstraat/Hofstraat of Parklaan. Zonder extra inrit.
- Er verdwijnen ook parkeerplaatsen in de parking van de Grote Markt om plaats te maken voor technieken (de parking wordt een gesloten parking dus moet verluchting en brandpreventie voorzien worden EN er komt een fietsenstalling in de verzonken tuin voor bijna 300 fietsen. Bewaakt. Met fietslift zodat iedereen er gebruik van kan maken.
- Er komt extra parking op de Hofstraat en we openen een nieuwe centrumparking op SVK voor 175 voertuigen. Op 800 meter van de markt aan zeer lage dagtarieven (ntb).
- Nieuw: op foto 5 ziet u eeen luifelconstructie. 175 vierkante meter schuilruimte. Een leuke plaats om af te spreken of een plaats voor kleine eventjes. De constructie is ontworpen en zal ingekleed worden door Daniël Ost.
- Evenementen zoals de kermis, Sint in de piste en Vredefeesten kunnen uiteraard doorgaan, maar waarschijnlijk in gewijzigde opstelling. Hiervoor kijken we vooral naar het verharde gedeelte. De waterspiegel voor het stadhuis kan voor evenementen drooggelegd worden en ingenomen worden.
- De donderdagse markt blijft uiteraard. Er wordt een compacte opstelling voorzien met een logische looproute rond de markt. We voorzien voldoende marktkasten, wateraansluitingen en veilige circulatieruimte. Alle marktkramers die er vandaag staan kunnen er op.
- De detaillering levert interessante feiten op. 120 bomen komen op de markt en zowat 20 soorten. Veel soorten zijn niet streekeigen maar wel gekozen in functie van klimaatrobuustheid. Zoals in de Stationsstraat waar de bomen het uitstekend doen! Deze bomen worden met recup-regenwater bevloeid met een ondergronds bevloeiingssysteem. Alle water is hemelwater.
- Op sommige plaatsen komt een 3-dubbele bomengordel. Deze staat nog steeds ver van de gevels (minstens 10 meter). De kruinen beginnen op 5 meter om maximale zichtbaarheid op het marktplein en omgekeerd op vitrage te behouden.
- Het grasplein wordt robuust: de ondergrond is zeer gelaagd en er wordt gewerkt met een zeer robuuste grassoort in een systeem van grindgazon. De drainage zorgt tegelijk voor een droger gevoel bij overvloedige regenval en de kratten houden water vast voor de droge periodes.
- Er komt 400 meter zitcomfort rond de markt. Genoeg plaats om even uit te rusten voor wie niet goed te been is of die gewoon een babbeltje wil slaan.

Raming en fasering: de raming voor het hele project loopt op. Een realistische raming wijst op 17,5 miljoen EUR komende van de startpositie van 10,3 miljoen. Redenen?

- de oppervlakte van het dossier behelst nu 50.000 vierkante meter ipv de 40.000 in het begin (Parklaan en pleintjes/kruispunten rond de markt). Dat is 25% meer.
- we hebben er een rio-project bijgestoken (OLVstraat)
- voor de evenementen kiezen we ook voor 19 ondergrondse elektriciteitskasten (en ook 31 bovengrondse kasten). Die eerste kosten 25.000 EUR/stuk. Die blijken noodzakelijk voor de veiligheid en circulatie en is een onverwachte kost.
- we lossen een aantal bestaande problemen op: de waterdichting van de parking, nieuwe liften (steeds stuk)
- de prijs van de bouwmaterialen blijft stijgen

Wat doen we om de budgettaire impact te beperken?

- we faseren de uitvoering. OLVPlein, OLVstraat (deel) en Parkstraat (deel) worden pas aangepakt na 2025 (1,5 miljoen)
- delen worden betaald met bestaande budgetten (riolering en gebouwen: 1 miljoen in fase 1)
- subsidies (450.000)
In juni komen we met een voorstel zodat dit in onze begroting kan worden opgenomen. We doen geen projecten doen die niet betaalbaar zijn.

Tenslotte nog dit:

We moeten met onze stad vooruit. Stilstaan is achteruit gaan. Willen we mensen overtuigen om te investeren in onze stad, moet de stad zelf investeren. Willen we volk trekken naar de stad, dan moet het de moeite zijn om te komen. Achteraf bekeken (en dat is altijd makkelijk), is de grootste fout van de vorige bestuursperiode geweest om geen vervolg te breien aan de investeringen in ons stadscentrum. De Stationsstraat alleen aanpakken bleek immers niet genoeg. Een hele stad kan zich niet optrekken aan 670 meter alleen.  Vandaar de winkelwandellus, de markt, het Heymanplein. Wachten op zaken waar we zelf geen vat op hebben is gevaarlijk.

Het is geen 5 voor twaalf. Het is al 5 na twaalf. De strategische projecten (bib, markt, Cocon etc) moeten onze stad niet alleen optrekken maar dienen onder meer ook als motor voor investeringen en particulier initiatief, terwijl de investeringen in onze deelgemeenten ervoor moeten zorgen dat zij hun karakter behouden.

Ik weet dat u wakker ligt van ‘mobiliteit’. En daar werken we elke dag aan (extra parkings, parkeerverwijssysteem, optimalisatie veiligheid en doorstroming R42, fietsdossiers, mobipunten en uitbouw randparkings). Maar blijven we redeneren uit dit oogpunt ALLEEN, dan gebeurt er echt niks en zinken we verder. Laat dat nu eens geen optie zijn voor een stad die groeit met bijna 1000 inwoners per jaar.

Carl Hanssens, schepen voor mobiliteit, publiek domein en stadsontwikkeling