Verslag gemeenteraden januari 2022

Op 24 januari 2022, over deze onderwerpen: Gemeenteraad

De afgelopen weken waren ontzettend druk. De mobiliteitsdiscussie die we vlak voor het jaareinde op onze boterham kregen, was er niet vreemd aan. Vele uren aan overleg volgden. Ik dank vooral Schepen Carl Hanssens en onze burgemeester Lieven Dehandschutter voor het immense werk dat zij in deze periode hebben geleverd. Het kwam er allemaal maar bovenop.

Maar goed, we hadden dus deze maand 2 gemeenteraden.

De raadszitting van 19 januari 2022 was uitsluitend besteed aan het mobiliteitsprobleem. De oppositie was er op uit om vooral het project Grote Markt uit te stellen. En de huidige stilstand nog langer aan te houden. Ik kan daar enkel uit concluderen dat ze het project liever zelf wensen uit te voeren na 2024. Het tegenvoorstel vanuit de meerderheid werd dan ook zonder problemen goedgekeurd. De inhoud hiervan hebt u de afgelopen dagen al zien passeren.

En ja, ik ben scherp geweest. Scherp omdat het tijd was om even de puntjes op de i te zetten. Omdat het tijd is dat de 4/5de meerderheid achter dit mobiliteitsplan, de goedgekeurde plannen zouden uitleggen i.p.v. de negativiteit te laten groeien. Wij nemen alvast onze verantwoordelijkheid en wij leggen uit waarom bepaalde maatregelen er zullen komen en wat de effecten zijn hiervan. Zonder ons oor te sluiten voor opmerkingen en alternatieven. Ons doel is duidelijk, we willen een gezellig, attractief, veilig en vlot bereikbaar stadscentrum. Want vandaag staan we nog steeds stil in ons centrum. Als we de 60% doorgaand verkeer van onze Grote Markt én uit onze wijken weren, zal het niet langer een half uur duren om van het Sinbad tot aan de Grote Markt te geraken.

Uit de reguliere gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 21 januari wil ik u graag de volgende beslissingen melden:
- We breiden de studie over onze rondweg verder uit, zodat we de gepaste maatregelen kunnen nemen als de Grote Markt is heraangelegd.
- We keurden een nieuwe personeelsformatie goed die een verdere optimalisering betekent van onze dienstverlening.
- We starten aan een twee masterplannen die betrekking hebben op enkele belangrijke toekomstprojecten:
• Schouwburg- en Cultuursite
• Moerlandsite
- Filip Herman kwam gepast tussen op het voorstel van Vooruit om de zebrapaden op het rondpunt aan het Sinbad te transformeren tot een regenboogzebrapad. Maar gezien dit alvast niet werd doorgesproken met enige belangengroep, en zelfs op verzet stoot van TISZO, kunnen we dit niet aanvaarden. We zullen wel bekijken, in samenspraak met alle actoren, of we een regenboog zebrapad EN bijpassende symboliek kunnen integreren in het project 33 (aankleding spoorwegpijlers).

De volgende raadszitting komt er al snel aan op 18 februari.

Luk Huys, fractievoorzitter