Verslag gemeenteraad november 2021

Op 1 december 2021, over deze onderwerpen: Gemeenteraad

De vierde coronagolf zorgde ervoor dat de gemeenteraad van november 2021 terug hybride plaatsvond. Voor de fractievoorzitters en enkele collega’s was dit in de aula van Odisee, de andere collega’s zaten thuis achter hun computer. Ik kan enkel meegeven dat een gemeenteraad van 19u tot 00u20 van thuis uit volgen niet te onderschatten is.

Maar wat werd er beslist? Het was een avond van “eindelijk”. Eindelijk dat bepaalde bestofte projecten werden afgestoft.

- We ontvingen een verzoekschrift van een inwoner die bezorgd is over onze huidige bibliotheek. Hij vroeg zich af of we er goed aan doen om deze te vervangen door een nieuwbouw. We beslisten om zijn vraag niet te volgen. De huidige hoofdbib is, jammer genoeg, op. Het gebouw is niet alleen energieverslindend, maar ook niet meer geschikt voor een Bib van de 21e eeuw.

- Nog binnen dit dossier keurden we ook de gunningsleidraad goed. Eigenlijk houdt dit in hoe we naar partners zoeken binnen dit DB-project (Design and Build). Nadat we weten welke 3 partners er overblijven kunnen we de definitieve offertes opvragen.

- We blijven in de buurt, want ook het RUP Hendrik Heymanplein werd goedgekeurd. Doordat hiermee de krijtlijnen vastliggen, kunnen we eindelijk met het definitieve ontwerp starten.

- We keurden ook, met een zeer ruime meerderheid het RUP Neerkouter goed. Hierdoor is de locatie van het nieuwe ziekenhuis definitief. Ook zij kunnen nu definitief starten met hun ontwerp.

- Een ander project dat al jaren aansleept is de Zwaanaardestraat en omgeving, in Sinaai. We keurden de heraanleg goed. Volgend jaar starten de nutswerken en in 2023 zal het grote werk starten. Nog een hele tijd, maar het einde van de huidige slechte toestand is in zicht, zeker voor de fietsers!

- Uit een bevraging bleek de naam Menapiërspark het meest populair voor het nieuwe park in Nieuwkerken. We volgden met de gemeenteraad het voorstel van de straatnamencommissie.

Tot slot een afscheid, Marcel Van Looy was even onze collega ter vervanging van Kelly Van Elslande die met bevallingsverlof was. Vanaf 15 december schuift Kelly weer aan in onze fractie. Bedankt Marcel voor de invalbeurt.

Nu komt de drukke decembermaand er aan, de maand van de cijfers.

Luk Huys, fractievoorzitter