Verslag gemeenteraad november 2022

Op 5 december 2022, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, N-VA Sint-Niklaas

Desondanks de kortere duur van de gemeente- en OCMW-raad van november, kwamen er toch weer enkele belangrijke beslissingspunten aan bod. Hierbij een bloemlezing door fractievoorzitter Tchantra Van De Walle:

• Sinds eind augustus 2022 was er een zwem-en recreatieverbod van kracht op de zwemvijver van De Ster, omwille van cyanobacteriën en toxines in het water. Sinds 31 oktober werd het water zwemveilig verklaard en werd het verbod opgeheven, zwemmen -of eerder ijsberen in deze temperaturen- is dus weer mogelijk!

• Enkele maanden geleden meldde ik de goedgekeurde beslissing om een nieuwe fietsstalling voor 200 fietsen op te richten ihkv het nieuwe 'Hoppinpunt Waasland Shopping Center'. De ingediende offertes overschreden het beschikbaar budget echter sterk en daarnaast voldeed geen enkele offerte aan de gestelde eisen. Hierdoor wordt de aanbesteding opnieuw in de markt geplaatst met een aangepast bestek.

• Om topstukken te kunnen blijven huisvesten in het Mercatormuseum, moet de luchtkwaliteit verbeterd worden, ook voor het Annex-gebouw. De gemeenteraad keurde bijgevolg de wijze van gunning, raming en de voorwaarden goed voor aanpassing van de klimatisatie.

Het Autonoom Gemeentebedrijf 't Bauhuis (AGB) bestaat sinds 2009, maar de verzelfstandigde structuur blijkt intussen niet langer de meest aangewezen vorm voor goed beheer van onze beurs -en evenementenhal. De gemeenteraad keurde goed dat de werking van het AGB geïntegreerd zal worden in de stad.

• De gemeenteraad keurde de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact (LEKP) 2.0 goed, een overeenkomst tussen stad enerzijds en de Vlaamse overheid anderzijds. In ruil voor een sterke financiële ondersteuning vanuit de Vlaamse overheid, engageert onze stad zich via het pact tot enkele concrete maatregelen om de klimaatdoelstellingen 2030 te halen.

• Op de algemene vergadering van het Centrummanagement vzw op 19/12/2022 zal de op dat moment voorliggende ontbinding en vereffening van het Centrummanagement vzw goedgekeurd worden door de mandatarissen die werden aangeduid als vertegenwoordigers van stad Sint-Niklaas.

• De gemeenteraad keurt de voorgestelde en gestemde benamingen, gegeven door de straatnamencommissie, voor het 'Sportktringpark' en het 'Patershof' officieel goed.

• De samenwerkingsovereenkomsten met Domo Waasland (gezins- en opvoedingsondersteuning), Wereldhuis Bonangana (taalondersteuning en huistaakbegeleiding anderstalige nieuwkomers) en Wijkgezondheidscentrum De Vlier vzw (perinataal traject voor maatschappelijk kwetsbare ouders) wordt aangegaan en/of verlengd.

• De OCMW-raad keurt de wijze van gunning, raming en de voorwaarden goed voor de opdracht 'Cocon: de circulaire reconversie van twee gebouwen tot hub voor sociale en circulaire economie, lot 1 algemene bouw en afwerking'.

Voedsaam vzw is een sociaal distributieplatform voor het Waasland dat voedseloverschotten verzamelt om die te herverdelen naar sociale kruideniers of andere armoedeorganisaties, OCMW's en sociale restaurants. De overeenkomst met VoedSaam vzw werd eerder goedgekeurd door de gemeenteraad op 23/12/2021. Om in aanmerking te komen voor een toelage van de POD Maatschappelijke Integratie aan OCMW's, zal de ondertekenende partner nu wijzigen van stad Sint-Niklaas naar OCMW.

Ziezo, op nu naar de marathonzittingen van december!

Winterse groenten vanwege uw N-VA Sint-Niklaas fractievoorzitter,
Tchantra