Verslag gemeenteraad mei 2020

Op 25 mei 2020, over deze onderwerpen: Gemeenteraad

Een verslag over wat de gemeenteraad van maandag 25 juni bracht...

Op de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stonden 36 reguliere en 17 toegevoegde punten. De start was om 19u en rond 2u30 viel de laatste hamerslag... Het College, de raadsvoorzitter en de fractievoorzitters zaten in de raadszaal. De andere gemeenteraadsleden volgde en interpelleerde vanuit hun "kot".

> Opvallend feit is dat de twee uitersten, het VB en PvdA, elkaar gevonden hebben. Bij vele punten stemde zij, voor mij onbegrijpelijk, tegen of onthouding. En zelfs bij banale punten zoals:

  • aanduiding voorzitterschap gemeenteraadscommissie ruimtelijke ordening. Veerle de Beule vervangt daar Bart Merckx;
  • aanduiding voor de vervanging van vertegenwoordigers bij de beheerscommissie van de Bib, waaronder een overledene;

> Maar er werd ook beslist!

  • De volgende fase van de verbouwing van het techniekhuis werd eindelijk beslist. De stad zal een investering van 11 miljoen realiseren in een beter, gezonder, duurzamer en veiliger gebouw voor onze werknemers, hun materiaal en hun voertuigen.
  • Een reglement voor de deelmobiliteit. Beter deelsteps en deelfietsen op een georganiseerde manier dan het wilde westen. Opmerkelijk o.a. de de SPa stemde tegen...
  • Een concept studie om na te gaan wat ooit de mogelijkheden zijn met de terreinen van SVK. Deze studie wordt hoofdzakelijk gefinancierd door Vlaanderen.
  • De nieuwe burgemeestersconvenant die onze stad een stap dichter bij een klimaatneutraliteit moet brengen.

> Bij de toegevoegde punten was er vooral het debat rond de vervoersregio. Een punt waarbij we als gemeenteraad zelfs niet over bevoegd zijn. Het verwijt van de oppositie (vooral Spa en PvdA) alsof dit een plan zou zijn van de stad is volledig van de pot gerukt. De stad wenst transparant te zijn en liet De Lijn hun plannen voorstellen. Dit met doel om inspraak te ontvangen vanuit de politieke fracties. Op deze manier wenstet het college een gedragen standpunt in te nemen. Echter misbruikte de oppositie deze openheid om te laten uitschijnen dat dit een plan was van de stad en De Lijn. Pure en ongepaste polarisatie. De motie van de SPa om als college geen standpunt in te nemen, zou betekenen dat de plannen van De Lijn, er ongewijzigd zullen komen! Ook het feit dat het vervoer op maat, een 2e pijler van het vervoersplan, nog maar amper op papier staat, is een verwijt dat aan het adres van de stad niet kan gemaakt worden… Er werd uiteindelijk geroepen en niet gehoord door de oppositie, wat zeer jammer is…

Hopelijk volgende maand een ordentelijke en fysieke gemeenteraad...

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is