Verslag gemeenteraad februari 2022

Op 21 februari 2022, over deze onderwerpen: Gemeenteraad

"Versregels zonder inhoud, zangerige nietigheden."

Met dit citaat van Horatius, wil ik de sfeer van de afgelopen gemeenteraad weergeven. Een week vroeger dan normaal (wegens de krokusvakantie) startten we om 19u, de hopelijk allerlaatste hybride vergadering.
Een gemeenteraad met zo goed als geen enkele inhoudelijke inbreng en vooral vertragingsmanoeuvres en angstaanjagerij vanuit de oppositie. Zo werd er over de 4cm dikke gunningsleidraad voor de Bib en het Huis van het Kind geen enkel inhoudelijke tussenkomst gehouden. Enkel werd de kans aangegrepen om de financiële kost - terug -naar boven te halen. Dit ondanks het feit dat we in december 2021 reeds bewezen hebben dat het investeringsbudget meer dan in evenwicht is! Ook het - door Vooruit aangebrachte - verband tussen de 6 indieners voor de selectie en de gunningsleidraad is bij mij zoek. Alsof we de gunningscriteria moeten aanpassen aan de geselecteerde indieners?

Maar wat bracht deze gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van februari 2022:
- Weerom stelden we enkele vacatures vacant om ons politiekorps te versterken. Onder deze bestuursploeg zal er nog nooit zoveel blauw op straat zijn geweest!

- We beslisten een huurvermindering toe te kennen aan de horecabedrijven en verenigingen die van de stad stuctureel een terrein of lokaal huren. Dit ter ondersteuning van de coronaschade.

- Voor het sportpark Sportkring (site Puyenbeke) keurden we het voorlopig onteigeningsbesluit goed van de Chalet en voorliggende parking. Niet dat de onderhandelingen met de huidige eigenaar zijn afgesprongen, maar vlot kan je ze ook niet noemen.

- We keurden ook de gunningsleidraad goed voor de nieuwe Bib en het Huis van het Kind. Hierbij geven we de opdracht aan de 3 toekomstige winnaars uit de selectie, om een gebouw te ontwikkelen en te realiseren voor € 22 miljoen. De voorwaarden waaraan dit gebouw moet voldoen zijn gebaseerd op het noeste werk en inbreng van personeel en gebruikers van de huidige Bib en het Huis van het Kind. Het doel is een duurzaam en efficiënt gebouw te realiseren, dat voldoet aan de noden van de 21e (en 22e) eeuw. Voor de nostalgische lezers, de huidige gebouwen zijn niet langer efficiënt, laat staan duurzaam en de huidige Bib heeft tal van problemen (waaronder betonrot) waardoor verder gebruik op termijn nog duurder zou zijn.

- De restauratie van het dak van de kerk van Belsele (de oudste van onze stad) had veel meerkosten dan voorzien. Dit door het lange dossierproces na de hagelschade, maar ook door zeer veel verborgen problemen van dit 1000 jaar oude gebouw. Nu nog een project voor het reinigen van de gevel en de restauratie van het glaswerk en de toren en deze Belselenaar is zeer tevreden.

- We gaan 17 panden aankopen in de Reinaert Galerij. De problematiek duurt hier al jaren en met deze opportuniteit kunnen we samen met de andere eigenaars een visie voor een betere toekomst uitwerken. Ook willen we een aangename groene doorsteek realiseren tussen de Schouwburgsite en het winkelhart van de Stationsstraat.

- We gaan een eerste Hoppinpunt realiseren ter hoogte van de Waasland Shopping. Hierdoor kun je gratis parkeren en overstappen op een ander vervoersmiddel zoals de deelfiets, deelstep of bus.

Uit deze zitting kan ik enkel concluderen dat de oppositie wenst dat we stoppen met investeren, stoppen met projecten aan te kondigen, misschien ook liefst hebben dat we stoppen in het algemeen… Maar niets is minder waar. Het feit dat er geen inhoudelijke tegenargumenten worden opgeworpen, sterkt ons in het feit dat we met sterke dossiers bezig zijn. Onze ondertitel is niets voor niets denken, durven DOEN! Voor de statistieken, de reguliere zitting was gedaan om 23u15 en de voorzitter sloot de zitting om 1u10.

Luk Huys, fractievoorzitter