Sint-Niklaas verdubbelt het aanbod van deelwagens: “Deelwagens nu ook in deelgemeenten beschikbaar!”

Op 22 september 2023, over deze onderwerpen: Mobiliteit, N-VA Sint-Niklaas, Parkeren, Publieke ruimte

Het aanbod van deelauto’s in Sint-Niklaas is sinds maandag 18 september verdubbeld. Autodeelaanbieder Cambio breidt het aantal deelwagens van 12 uit naar 25. Vanaf nu is het ook mogelijk om vanuit de deelgemeenten een deelauto te gebruiken. Schepen voor mobiliteit Carl Hanssens: “Als Sint-Niklaas zetten we volop in op gedeelde mobiliteit. We versterken het aanbod kwalitatief en kwantitatief in de binnenstad en deelgemeenten zodat de Sint-Niklazenaar gebruik kan maken van een uitgebreid en gevarieerd aanbod van deelwagens!”

Gevarieerd aanbod op verschillende locaties

Het autodelen en het gebruik van deelauto’s maakt integraal deel uit van de mobiliteitsvisie van de stad Sint-Niklaas. Een deelauto kan andere auto’s vervangen, dit zorgt voor minder parkeerdruk en druk op de publieke ruimte.

Cambio en verschillende andere autodeelpartners zoals Dégage en anderen ondersteunen deze visie door het aanbod van de deelauto’s uit te breiden. Het aantal deelvoertuigen van Cambio stijgt vanaf maandag 18 september van 12 naar 25 wagens, verspreid over 14 standplaatsen, 6 meer dan vandaag.

Schepen Carl Hanssens: “We blijven inspanningen doen als stadsbestuur om het autodelen te versterken via professionele deelwagenaanbieders zoals Cambio en het particulier autodelen zoals Dégage. Gedeelde mobiliteit is de toekomst!”

Het huidig aanbod van deelwagens bestaat uit:

• 25 wagens van Cambio (Professionele deelwagenaanbieder)
  • 3 wagens van Stapp-inn (Professionele deelwagenaanbieder)
  • 2 (elektrische) wagens van Autopartners Share (Professionele deelwagenaanbieder)
  • Wagens voor vervoer andersvaliden van Avira (Professionele deelwagenaanbieder)
  • Autodeelsysteem cozywheels.be (Particulier autodelen)
  • Autodeelsysteem Dégage (Particulier autodelen)

Als N-VA Sint-Niklaas zijn we verheugd met de inspanningen van het stadsbestuur en hopen we dat het grotere aanbod van deelwagens de Sint-Niklazenaar zal overtuigen om mee te gaan in het verhaal van gedeelde mobiliteit.

Als je minder dan 11.000 km per jaar rijdt, is een deelauto voordeliger

Schepen Carl Hanssens: “Voor een gezin kan een deelwagen financieel interessanter zijn dan een eigen wagen indien men maximaal 11.000 kilometer per jaar rijdt. Het is niet alleen financieel voordeliger maar het helpt ook de parkeerdruk naar omlaag te halen in de Sint-Niklaas. We proberen maximaal het gebruik van het autodelen te stimuleren door deelauto’s gratis te laten parkeren in Sint-Niklaas. Daarnaast heb je vanaf vier gebruikers ook recht op een voorbehouden parkeerplaats voor de deelwagen.

Informatie

Voor een interview of beleidsvragen contacteer Carl Hanssens, schepen van Mobiliteit en Openbare Werken.

Telefoonnummer kabinet Carl Hanssens: 03 778 30 18

E-mailadres schepen Carl Hanssens: carl.hanssens [at] sint-niklaas.be