Sint-Niklaas subsidieert het installeren van laadpalen

Op 23 december 2022, over deze onderwerpen: Parkeren

Nu elektrische voertuigen meer en meer voorkomen in het straatbeeld, investeert de stad Sint-Niklaas in 2023 optimaal in het aanbod van oplaadmogelijkheden. Naast het huidig aanbod van publieke laadpalen te verhogen, zet de stad nu ook in op het semipubliek laden door middel van het gebruik van gemeentelijke premies.

Carl Hanssens schepen voor mobiliteit (N-VA) geeft aan: ”Naast wat particulieren zelf voorzien aan eigen laadinfrastructuur, moeten we als lokale overheid ook verder durven kijken en het elektrisch rijden stimuleren. Zo bereiden we alle publieke parkings voor om elektrisch laden mogelijk te maken. Echter kunnen we dit als stadsbestuur onmogelijk alleen aan daarom voorziet de stad Sint-Niklaas deze premie voor het semipubliek laden. Daarnaast zijn we ook heel opgetogen dat Vlaanderen voor inwoners die geen eigen garage of oprit hebben, de mogelijkheid voorziet om publieke laadpalen aan te vragen die geplaatst wordt op minder dan 250 meter van hun woning.”

Stad Sint-Niklaas tracht tegen 2025 honderd bijkomende publieke laadpalen te voorzien voor inwoners en bedrijven. Om deze ambitie kracht bij te zetten, investeert de stad in een gemeentelijke premie. Bedrijven en handelaars kunnen vanaf 1 januari 2023 een premie aanvragen voor het plaatsen van laadpalen op privéterrein voor semipubliek gebruik.

Een laadpaal is semipubliek wanneer die zich niet op het openbaar domein bevindt, maar wel minstens 10 uur per dag ononderbroken en volledig opengesteld wordt voor het publiek.

Stad Sint-Niklaas subsidieert laadpalen tot 1.000 euro

Bedrijven, handelaars of burgers die semipublieke laadpalen plaatsen op privéterrein kunnen een premie aanvragen die recht geeft op 500 euro per laadpaal, het maximumbedrag voor de premie is vastgelegd op 1.000 euro of een premie voor de plaatsing van twee laadpalen. De stad Sint-Niklaas wil zich vooral richten op kleinere ondernemingen en handelszaken die een parking voorzien van 2 tot 20 parkeerplaatsen. Naast de premie blijft het installeren van laadinfrastructuur voor iedereen ook in 2023 nog fiscaal aantrekkelijk.

Hoe vraag je een publieke laadpaal aan?

Zowel wij als N-VA fractie als de stad Sint-Niklaas moedigen burgers en bedrijven aan om ofwel een semipublieke laadpaal te plaatsen of een publieke laadpaal aan te vragen. Bij het Departement Mobiliteit en Openbare Werken kunnen zowel burgers als bedrijven een publieke laadpaal op openbaar domein aanvragen.

Indien u zelf dan ook een aanvraag wilt doen voor een publieke laadpaal, kan dit via het aanmeldloket op https://www.vlaanderen.be/publieke-laadpaal-aanvragen.

Indien u een premie wilt aanvragen voor de plaatsing van een semipublieke laadpaal op privéterrein, kan dit via de website van de stad https://www.ondernemeninsintniklaas.be/premies-en-subsidies/semipublieke.... Hier vindt u ook meer informatie over de voorwaarden van de premie.

Informatie

Voor een interview of beleidsvragen contacteer Carl Hanssens, schepen van Mobiliteit en Openbare Werken.

Telefoonnummer kabinet Carl Hanssens: 03 778 30 18

E-mailadres Carl Hanssens: carl.hanssens [at] sint-niklaas.be

Voor andere vragen contacteer dienst Mobiliteit

Telefoonnummer dienst Mobiliteit: 03 778 32 50