Sint-Niklaas ontvangt 1,77 miljoen euro subsidie voor de aanleg van fietspaden

Op 15 februari 2023, over deze onderwerpen: Fietsen, Mobiliteit, Openbare werken

Sint-Niklaas doet een enorme inspanning om de fietsinfrastructuur te moderniseren en kan op de steun rekenen van de Vlaamse overheid dat gemeentebesturen stimuleert aan de hand van het ‘Plan Kopenhagen’.

Schepen voor mobiliteit Carl Hanssens (N-VA) duidt: “Onze diensten hebben de afgelopen jaren hard gewerkt aan de voorbereiding en uitvoering van een hele reeks fietsprojecten. Zeker in deze tijden van immer stijgende prijzen zijn de Kopenhagensubsidies welkom en nodig. Dat de inspanningen van dit stadsbestuur vruchten afwerpt, blijkt uit de stijging van het aantal fietsers op de fietssnelweg Antwerpen – Gent in onze stad.”

De Vlaamse overheid engageert zich met het ‘Plan Kopenhagen’ om 1.000 extra kilometer fietspaden te voorzien. Zo legt Vlaanderen 1 euro bij voor elke 2 euro die lokale besturen investeren in fietsinfrastructuur of aan gemeentelijke wegen. De stad Sint-Niklaas schrijft zich volledig in door meerdere dossiers in te dienen.

Investeringen in fietsinfrastructuur

Sint-Niklaas levert met 67,88 euro per inwoning een enorme inspanning om de infrastructuur voor alle bestuurders te optimaliseren. Meerdere dossiers werden ingediend door de stad en worden momenteel één voor één afgetoetst door de Vlaamse overheid.

Welke dossiers liggen nu op tafel?

De volgende dossiers zijn ingediend door het stadsbestuur: Industriepark-West, Dendermondse Steenweg, Damstraat, Hoge Heerweg, Tereken, Kapel- en Smisstraat, Oosterlaan, Grote Heimelinkstraat, Grote Markt en Houtbriel, de fietsverbindingen Pijkedreef- Hoge Bokstraat en Pijkedreef-Kleibeekstraat en Vrouw Mariastraat. Alles samen betekent dit (mits goedkeuring) dat de stad daarvoor de maximale subsidie van 1.776.949,15 euro zou kunnen verkrijgen.

Schepen Carl Hanssens verduidelijkt: ”Ik ben vooral tevreden dat we het volledige subsidiebedrag hebben kunnen verantwoorden. Het komt er nu op aan die projecten ook om te zetten in realisaties. Te beginnen met Industriepark-West en Dendermondse Steenweg."

Als N-VA Sint-Niklaas zijn we enorm verheugd dat de stad optimaal investeert in fietsinfrastructuur. De fiets blijft één van de essentiële vervoersmethoden binnen een bruisende stad. We willen de burgers van de stad volop de mogelijkheid te geven om zich veilig, makkelijk en milieuvriendelijk te verplaatsen binnenin en rondom Sint-Niklaas.

Inspanningen van stadsbestuur werpt vruchten af

De inspanningen die de stad levert, werpen duidelijk hun vruchten af. De fietssnelweg F4, die Gent, Sint-Niklaas en Antwerpen met elkaar verbindt, wordt steeds populairder. Men registreerde in het jaar 2022, 479.144 fietsers een stijging van 80 duizend fietsers op 2 jaar tijd. Dit toont aan dat de stad Sint-Niklaas zich verder ontwikkelt als een echte fietsstad.

Op het vlak van het gebruik van de deelfietsen was 2022 een recordjaar voor Sint-Niklaas. In 2022 werden er 8.348 ritten geteld met een deelfiets van Blue-bike, een stijging van meer dan 3.000 ritten. Het stadsbestuur is opgetogen dat meer inwoners overtuigd raken van fietsdelen als duurzame vervoersoplossing, blue-bike beschikt in Sint-Niklaas over 48 deelfietsen aan het station.

Informatie

Voor een interview of beleidsvragen contacteer Carl Hanssens, schepen van Mobiliteit en Openbare Werken.

Telefoonnummer kabinet Carl Hanssens: 03 778 30 18

E-mailadres Carl Hanssens: carl.hanssens [at] sint-niklaas.be

Voor andere vragen contacteer dienst Mobiliteit

Telefoonnummer dienst Mobiliteit: 03 778 32 50