Sint-Niklaas is gaststad voor Open Monumentendag 2023

Op 28 maart 2023, over deze onderwerpen: Cultuur, N-VA Sint-Niklaas

Op zondag 10 september vindt de 35ste editie van Open Monumentendag plaats. Een echte feesteditie waarbij de link gelegd wordt tussen ons onroerend en immaterieel erfgoed, onder het motto ‘Met hart en ziel’. Sint-Niklaas wordt de gaststad van deze feesteditie en heeft een topprogramma aan te bieden. Zo zal tijdens het weekend van Open Monumentendag de première van ‘R de musical’ en de heropening van Huis Janssens plaatsvinden.

Op dinsdag 22 maart werd in het museum SteM de nieuwe gaststad, het nieuwe campagnebeeld en motto voor Open Monumentendag 2023 onthuld voor meer dan honderd organisatoren uit heel Vlaanderen.  Sint-Niklaas wordt de gaststad van Open Monumentendag 2023!

Met hart en ziel monumenten bezoeken in Sint-Niklaas

Onder het motto ‘Met hart en ziel’ bouwt Vlaanderen een brug tussen onroerend en immaterieel erfgoed. De focus wordt dit jaar gelegd op tradities, vakkennis en culturele praktijken die worden doorgegeven van generatie op generatie.

Zo is er bijvoorbeeld de fanfarecultuur die verbonden is met de muziekkiosken (zoals deze in het Romein De Vidtspark) en vakmanschap zoals glaskunst (Staf Pyl), schrijnwerkerij die cruciaal zijn voor het restaureren van monumenten. De Sint-Niklazenaar kan ze allemaal ontdekken op Open Monumentendag 2023.

Vlaams minister van Onroerend Erfgoed, Matthias Diependaele (N-VA): “Dit jaar heeft Open Monumentendag met Sint-Niklaas een geweldige gaststad, die met haar rijke historiek perfect de brug kan slaan tussen onroerend en immaterieel erfgoed.

Sint-Niklaas gaststad Open Monumentendag

Sint-Niklaas is niet per toeval net in 2023 gaststad van Open Monumentendag. De stad heeft 2023 uitgeroepen tot het Reynaertjaar en zal verschillende activiteiten doorheen het jaar organiseren verbonden aan het verhaal van de Wase vos. Het openluchtspektakel ‘R de musical’, zal in première gaan in het weekend van Open Monumentendag.

Hiernaast zal het bekende Huis Janssens na restauratie zijn deuren opnieuw openen. Het was het eerste museum in de stad en zal ook opnieuw in gebruik worden genomen als museum.Tenslotte worden ook de glasramen van kunstenaar-glazenier Staf Pyl in de schijnwerpers geplaatst.

Schepen van Cultuur, Filip Baeyens (N-VA): “Het tweede weekend van september wordt een knaller in Sint-Niklaas. Met de première van ‘R De Musical’ en de langverwachte heropening van Huis Janssens op Open Monumentendag staan er al twee toppers op de agenda. We zijn trots dat we als gaststad kunnen tonen hoe ons historisch erfgoed ook vandaag springlevend in het hart en ziel van onze stad zit.