Sint-Niklaas fietst weer (meer)

Op 7 maart 2022, over deze onderwerpen: Fietsen, Mobiliteit

Fietsrapport 2022: hogere score voor Sint-Niklaas’ fietsbeleid en weer meer mensen op de fiets in onze stad

In een grote publieksbevraging van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) in samenwerking met de Fietsersbond, konden fietsers in het najaar van 2021 het fietsbeleid in hun stad of gemeente beoordelen. De resultaten staan gebundeld per stad in een fietsrapport. Sint-Niklaas gaat er op vooruit: de score stijgt van 6 naar 7. Daarmee komt Sint-Niklaas in de groep van de betere fietssteden.

De enquête werd spontaan ingevuld door fietsers. Ze konden hun mening geven over de kwaliteit van de fietsinfrastructuur, -beleving en -communicatie van hun gemeente of stad. Op al deze onderdelen scoorde Sint-Niklaas beter dan in 2020. Fietsers vinden bijvoorbeeld dat, als er een straat opnieuw wordt aangelegd, ook de fietsinfrastructuur verbetert. Acties en campagnes van het stadsbestuur om het fietsen aan te moedigen, krijgen eveneens een grote appreciatie.

Schepen Carl Hanssens: “We zijn blij met deze appreciate omdat ze van de fietsers zelf komen. Omdat we zelf geen campagne hebben gedaan in he kader van fietsstad zijn deze cijfers ook geloofwaardig, gezien ze spontaan zijn ingegeven door de gebruikers. Ik ben blij dat de fietser onze inspanningen op prijs stelt.”

Schepen Carl Hanssens (N-VA) ontving ook de fietscijfers voor 2021 en stelt tevreden vast dat Sint-Niklaas, na een terugval door corona, weer meer fietst. De Blue Bike-cijfers herstellen zich razendsnel na de strenge lockdowns maar ook de cijfers van de fietstelpalen op onze invalswegen spreken boekdelen.

Blue Bike

Aan het station van Sint-Niklaas stelt Blue Bike ondertussen al 38 fietsen ter beschikking, die telden vorig jaar 636 unieke gebruikers. Waar in 2020 de Blue Bike-ritten vanwege corona kelderden met 16,83%, stegen ze in 2021 met 13,55%. In absolute cijfers gaat het over een stijging van 4.560 ritten in 2020 naar 5.178 ritten in 2021. In het najaar van 2021 tellen we zelfs het hoogste aantal ritten in de afgelopen 3 jaar, met 662 ritten in september en 691 ritten in oktober.

De top 3 van onze Blue Bike-gebruikers komt uit Gent (277 gebruikers), Antwerpen (202 gebruikers)  en Sint-Niklaas zelf (122 gebruikers). Sint-Niklazenaars maken op hun beurt weer vaak gebruik van de fietsen in Gent, Sint-Niklaas en Antwerpen.

De duurtijd van de ontlening bedraagt meestal 5 tot 8u (34,22% van de ritten). Maar de fietsen worden vaak ook langer (tussen 9 en 12u) ontleend (29,9%) of juist voor een kortere periode van 0 tot 4 u (28,49%).

Fietstelpalen

De stad Sint-Niklaas zelf meet het fietsgebruik door de fietstelpalen die zich op onze invalswegen bevinden. De resultaten ervan tonen dezelfde tendens als de Blue Bike-cijfers.

Als we de cijfers van 2020 en 2021 voor 8 maanden (mei – december) vergelijken, dan blijkt dat het aantal fietsers op die wegen steeg van 1.536.866 naar 1.753.157. Dit is een stijging van 14%.

Opvallende cijfers zijn er voor de F411 (Kuildamstraat), het populairste fietstraject van de stad. Op 8 maanden tijd tekenen we een passage op van 389.376 fietsers, een gemiddelde van 48.672 fietsers per maand of 1.622 fietsers per dag.

Op de tweede plaats staat de Plezantstraat met 383.834 fietsers. Aangezien deze route maar in één richting werkt, is hier de enkele stroom aan fietsers het grootst. Het bevestigt ook dat het kruispunt Plezantstraat dat conflictvrij werd gemaakt in 2021 het drukste fietsknooppunt van de stad is.

Daarna volgt de Parklaan en het Westerplein (F4) met iets minder dan 300.000 fietsers op 8 maanden of gemiddeld 1.245 fietsers op dagbasis.

Ook in de Driegaaienstraat en de Bellestraat werd een duidelijke stijging van het aantal fietsers waargenomen.

Schepen Carl Hanssens: “De fiets blijft duidelijk aan belang in onze stad. We deden dan ook al heel wat inspanningen om de Sint-Niklazenaar meer op de fiets te krijgen. Maar vooral ook degenen die onze stad bezoeken om te winkelen, culturen of te werken willen we goede fietsinfrastructuur aanbieden."

Het fietspad in de Hoogkamerstraat verbeterde de verbinding met Temse. Dit jaar willen we Tereken – Dendermondsesteenweg vernieuwen en de verbreding van de F411 naar Sint-Gillis is voor 2023. Ondertussen helpen de Rioprojecten in Zwaanaarde om de verbinding tussen Sinaai en Eksaarde te beveiligen en versterken we woon-werkverkeer met de fiets door fietspaden aan te leggen in Industriepark-West en Industriepark-Noord. Tenslotte maken we combimobiliteit Auto of Bus met de fiets makkelijker door de bouw van grote fietsenstallingen aan Waasland Shopping Center en de nieuwe SVK-parking.