Peter Buysrogge pleit voor behoud rechtstreekse trein met Brussel

Op 25 maart 2024, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Openbaar vervoer

In het nieuwe vervoersplan van de NMBS zouden de stations Sint-Niklaas, Belsele, Sinaai, Lokeren en Zele vanaf december 2024 geen rechtstreekse verbinding meer hebben met Brussel. Reizigers moeten overstappen in Dendermonde. “De dienstverlening voor de reiziger gaat er in deze plannen op achteruit. Terwijl we net vragende partij zijn voor meer vlotte verbindingen. Niet alleen zou Sint-Niklaas zo als enige centrumstad geen rechtstreekse verbinding met de hoofdstad meer hebben. De volledige NMBS-dienstverlenging vanuit het Waasland richting Brussel wordt op die manier een pak slechter. Onbegrijpelijk’, zegt Sint-Niklaas Kamerlid Peter Buysrogge.

Hij nam het initiatief om de Wase volksvertegenwoordigers van de federale meerderheidspartijen aan te spreken en de handen in elkaar te slaan. Na parlementaire vragen en allerlei correspondentie stuurde Buysrogge ook een brief naar minister van Mobiliteit Georges Gilkinet. De Wase parlementsleden zetten hun handtekening hieronder. Samen ijveren ze ervoor om de rechtstreekse IC-trein tussen Brussel en het Waasland te behouden.

Minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) en de NMBS willen voorlopig niet wijken van hun beslissing. Maar Buysrogge blijft de druk opvoeren om deze beslissing terug te schroeven. “De mobiliteitsminister schuift zijn verantwoordelijkheid nogal gemakzuchtig in de schoenen van de NMBS, nota bene het overheidsbedrijf waarvoor hij bevoegd is. Ondanks dat we herhaaldelijk de reizigers hun verzuchting voor een directe treinverbinding beklemtonen. Het is een klantvriendelijke lijn die nodig is om de inwoners van het Waasland vlot, comfortabel en duurzaam te laten reizen naar de hoofdstad.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is