Nieuwe parkeergeleidingssysteem in Sint-Niklaas wijst sneller de weg naar vrije parkeerplaatsen

Op 10 juli 2023, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Parkeren, Publieke ruimte

Sint-Niklaas zet haar ambitie om een toegankelijke, aangename centrumstad kracht bij door de installatie van een nieuw parkeergeleidingssysteem. De 23 nieuwe borden maken deel uit van een gloednieuw dynamisch parkeer- en verkeergeleidingssysteem. Schepen van Mobiliteit Carl Hanssens (N-VA): “Zo informeren we bezoekers over de beschikbare parkeerplaatsen op de belangrijkste parkings en de beste reisweg ernaartoe. Hierdoor zorgen we voor minder parkeerzoekverkeer en een aangenamer verblijf voor inwoners en bezoekers.” Schepen Carl Hanssens geeft tekst en uitleg bij de veranderingen die er zitten aan te komen.

We gaan van 14 borden naar 23 borden

Het huidige parkeergeleidingssysteem geeft enkel weer hoeveel plaatsen er beschikbaar zijn op de parkings van de Grote Markt, Station en Stationsstraat. Het komt dus niet meer tegemoet met de huidige noden en de nieuwe parkings, besluit schepen Hanssens.

Daarom verhogen we vanaf september het aantal borden significant (van 14 tot 23). Het zijn er niet alleen meer, maar kunnen ook meer: zo kan de Sint-Niklazenaar vanaf september niet alleen de bezettingsgraad maar ook de routebepaling opvolgen op en naar de parking Hendrik Heymanplein, Zwijgershoek, Schouwburgplein, Kroonmolenplein en op de nieuwe parking aan het Westerplein.

Parkeren was nog nooit zo makkelijk

Via elf digitale schermen langs de rondweg zullen we bezoekers niet alleen kunnen informeren over de kortste weg naar beschikbare parkeerplaatsen, maar ook snel en efficiënt op de hoogte kunnen brengen van de impact van evenementen, wegwerkzaamheden, ongevallen of calamiteiten”, zegt schepen van Mobiliteit Carl Hanssens. Zo kunnen we zeer snel inspelen op actuele verkeerssituaties en het verkeer beter begeleiden. In een volgende fase bekijken we hoe we op deze borden ook andere zinvolle info over bijvoorbeeld reistijden, verkeersdrukte, openbaar vervoer of deelmobiliteit kunnen tonen.”

De twaalf andere borden staan vooral in het stadshart en tonen de kortste weg naar de parkings in de nabije omgeving. Deze zogenoemde semi-dynamische of vol/vrij-borden tonen enkel of er op de vermelde parkings nog vrije plaatsen zijn.

We zijn van plan om ook de bezettingsgraad van onze parkings op onze website www.sint-niklaas.be te integreren, de bedoeling is om de parkeerhinder voor alle inwoners van onze stad en haar bezoekers te minimaliseren en het bezoek aan de stad zo aangenaam mogelijk te maken.

Meerwaarde voor Sint-Niklaas

“Met dit nieuwe parkeer- en verkeersgeleidingssysteem zetten we vol in op de bereikbaarheid en het comfort van inwoners en bezoekers van onze stad. Voor bezoekers wordt het zeer eenvoudig en snel om de weg naar een vrije parking te vinden. Een grote meerwaarde voor wie in Sint-Niklaas komt winkelen, een evenement bezoeken enerzijds, anderzijds zullen de centrumstraten ontlast worden van bezoekers die op zoek zijn naar een parkeerplaats.” vertelt schepen Hanssens. Daarbovenop bevordert het systeem het gebruik van de goedkopere centrumparkings, zoals de nieuwe parking aan het Westerplein.

Dit is slechts een eerste stap, in de toekomst verwachten we een volwaardig verkeersmanagementsysteem op basis van beschikbare data. Hierop willen we als stad volop op inzetten om de verkeershinder in onze stad zoveel mogelijk te beperken en maximaal in te zetten op de ervaring van onze stad!

Meer en goedkope parkings

Schepen Hanssens benadrukt nog het volgende: "We zetten niet alleen in op betere wegbewijzering naar de parkings, maar creëren ook meer parking op wandelafstand van het centrum. Met de parking Westerplein (175 plaatsen), Spoorweglaan (55 plaatsen) en straks het Heymanplein (85 plaatsen) komen er op korte termijn maar liefst 315 parkeerplaatsen bij. De extra capaciteit in combinatie met het parkeergeleidingssysteem zorgt ervoor dat er minder zoekverkeer nodig is. Dat geeft ons ook de kans om straatparkeerplaatsen in te nemen voor meer vergroening, fietsenstallingen en ruimte voor de voetganger en de fietser."

Parkeren blijft bovendien spotgoedkoop in onze stad. Met een tarief van EUR 1,20 per uur (en 90 cent voor het eerste uur) zijn we bij de goedkoopste steden om te parkeren. Parkeren in de parking Grote Markt kost EUR 1,30 per uur tussen 6:00 en 19:00 en EUR 0,70 tussen 19:00 en 6:00.