Partner gezocht voor nieuw parkeersysteem

Op 18 februari 2021, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Parkeren

"In de vorige bestuursperiode moesten we door jaren onderinvestering al bijsnellen om onze parkeerexploitatie de 21ste eeuw binnen te trekken. Dat is gedeeltelijk gelukt. Er is een goed team parkeerwachten en een degelijk systeem om (betalend én schijf-)parkeren te controleren, maar daar bleef het bij. Om mee innovatief aan het werk te blijven en mee te zijn met de nieuwste trends werken we best met een partner die ervaring en kennis heeft op het gebied van parkeren," vertelt schepen voor mobiliteit Carl Hanssens (N-VA).

Wat vragen we van deze partner?
1. Neemt de controle op betalend parkeren over, alsook de administratieve afhandeling en klachtenbehandeling.

2. Introduceert een parkeergeleidingssysteem met full LED borden die niet alleen 'vol' of 'vrij' aangeven voor enkele parkings, maar alle gebundelde parkings, de vrije parkeerplaatsen en hoe je daar best geraakt. Die weg kan aangepast worden bij werken of bv een ongeval.

3. Bouwt een aantrekkelijk parkeergebouw aan het Stem. Dat geeft ons de gelegenheid om ook hier een aangename plek te maken die eer doet aan onze topmusea. De museumtuin kan dan vergroot worden en dienen als een openlucht-museumfoyer.

4. Een vergoeding. Het klopt dat alle inkomsten naar de concessionaris gaan, maar toch niet helemaal. Buiten 1 en 2 vragen we ook een financiële vergoeding van minstens 450.000 EUR en een variabel % op de inkomsten.