Geen PFOS van 3M in Sint-Niklaas

Op 11 oktober 2021, over deze onderwerpen: Leefmilieu, Veiligheid, Welzijn

Ook in Sint-Niklaas veroorzaakte de PFOS-vervuiling door de 3M-fabriek in Zwijndrecht een grote bezorgdheid bij veel mensen. Het stadsbestuur reageerde snel toen bleek dat er in een straal van vij ien kilometer van de fabriek mogelijk vervuiling zou kunnen worden aangetroffen.

Burgemeester Lieven Dehandschutter: “We hebben onmiddellijk opdracht gegeven om bodem- en grondwaterstalen te laten nemen op tien plaatsen in onze stad. Gaande van Nieuwkerken, dat dichtst bij 3M ligt, tot Sinaai, dat het verst verwijderd is.”

Brandweerkazerne

Uit de resultaten bleek dat de saneringsnormen nergens werden overschreden, met uitzondering van het grondwaterstaal aan de brandweerkazerne in de Nijverheidsstraat. De vervuiling die daar werd aangetroffen, is evenwel niet afkomstig van 3M, maar van blusschuim dat vroeger door de brandweer bij oefeningen is gebruikt.

“We hebben de aanpalende school en de inwoners van de omliggende straten direct geïnformeerd en hen de nodige voorzorgsmaatregelen meegedeeld”, aldus burgemeester Dehandschutter. Het stadsbestuur liet in de omgeving ook bijkomende grondwaterstalen nemen. Daarnaast zal de Vlaamse overheid de vroegere fabrieksterreinen in de binnenstad onderzoeken, aangezien zij destijds PFOS en aanverwante stoffen in de textielproductie gebruikten.