Een nieuwe vechtsporthal voor Sint-Niklaas

Op 24 maart 2018, over deze onderwerpen: Sport

Sportcomplex De Witte Molen wordt uitgebreid met een nieuwe vechtsporthal. De twaalf gevechtssportclubs die in De Witte Molen actief zijn, tellen samen maar liefst zevenhonderd leden en zitten veel te krap behuisd.  In Sint-Niklaas zijn twintig clubs die een of andere Oosterse krijgskunst beoefenen. Samen tellen ze duizend leden, onder wie zeshonderd jongeren. Twaalf van die clubs hebben hun thuisbasis in De Witte Molen, waar ze twee kleine dojo’s delen.  “Het gevolg daarvan is dat we niet veilig kunnen sporten”, zegt Marc Verhulst, secretaris van de Sint-Niklase Judoclub.

Cursussen geven

“We vragen al jaren om een nieuwe zaal waarin we op een veel betere manier aan judo kunnen doen. En waar we ook cursussen kunnen geven.” Verhulst en zijn collega’s zijn dan ook heel blij dat er eindelijk een nieuwe zaal komt. Die wordt dubbel zo groot als nu het geval is. “Krijgskunsten zijn populair en degelijke infrastructuur kan die populariteit nog vergroten”, zegt de man van de judoclub die werd opgericht in 1939 en daarmee meteen de oudste is van Vlaanderen.

Deels op de parking

De bouw van de nieuwe zaal start deze zomer of uiterlijk in het najaar. “Er wordt een nieuwe hal gebouwd, deels op het grasveld voor De Witte Molen, deels op de parking”, zegt schepen van Sport Peter Buysrogge (N-VA).  “De toegang komt er aan de inkomhal van De Witte Molen. De zaal krijgt een vloeroppervlakte van 350 vierkante meter, waarvan 264 vierkante meter judomatten die permanent blijven liggen.”  Aan de hal hangt een prijskaartje van ruim 612.000 euro. “Gevechtssporten zijn een belangrijke pijler in het sportlandschap van de stad”, zegt de schepen.

Bloeiende verenigingen

“Meer dan de helft van alle Sint-Niklase liefhebbers van vechtsporten zijn nu al actief in De Witte Molen. Het zijn bloeiende verenigingen die dankzij de nieuwe hal verder kunnen groeien en hun sport optimaal kunnen beoefenen. Op de nieuwe locatie kunnen ook grotere groepen trainen.”  De realisatie van de hal zal zowat een jaar in beslag nemen. “Zodra de hal klaar is, pakken we de parking aan”, zo belooft schepen Bruysrogge nog.

Extra parkeerplaatsen

“Het verlies van capaciteit door de komst van de hal compenseren we door extra parkeerplaatsen te creëren achter de sporthal.”

Bron : Het Nieuwsblad