Diftar-systeem verkleint afvalberg in Sint-Niklaas

Op 9 maart 2021, over deze onderwerpen: Afvalbeleid, Leefmilieu

De invoering van ‘Diftar’ voor ons restafval bracht heel wat teweeg in Sint-Niklaas. Schepen en MIWA-voorzitter Filip Baeyens geeft enkele cijfers mee.

Sinds 1 juli 2019 belandt uw restafval in een container van MIWA. Op basis van het gewicht daarvan krijgt u tweemaal per jaar een factuur toegestuurd. De resultaten zijn verbluffend. In 2018 hadden we 160 kilogram afval per persoon per jaar. Nu zitten we aan 86 kilogram per persoon per jaar. Bijna de helft minder afval op een paar jaar tijd. U sorteert meer en beter.

Meer PMD- en GFT-afval

In gewicht is PMD een relatief bescheiden afvalstroom, maar die cijfers verdubbelen wel: van bijna 13 kilogram per persoon per jaar naar bijna 27 kilogram per persoon per jaar. In absolute cijfers is GFT de grote winnaar. We haalden afgelopen jaar 31 kilogram per persoon per jaar meer op dan in 2018. Ook dat is de helft meer.

Gunstige evolutie

Een verrassende vaststelling is dat er in totaal 38 kilogram per persoon per jaar minder opgehaald wordt via huis-aan-huisophaling. Een klein deel daarvan komt rechtstreeks binnen via de recyclageparken. Toch is die positieve evolutie grotendeels uw verdienste. We gaan met z’n allen bewuster om met afval en proberen onze afvalberg systematisch te beperken.

De N-VA staat voor haalbare en betaalbare oplossingen met een maximale impact.

Foto: Schepen Filip Baeyens stelt vast dat de inwoners van Sint-Niklaas veel bewuster met hun afval omgaan: “Uw milieuprestaties mogen gezien worden.”