U bent hier
N-VA gaat voor een leefbare en bereikbare stad: mobiliteitsbeslissingen Priesteragiewijk en Grote Markt
Op de extra gemeenteraad van 19 januari 2022 rond de mobiliteitsaanpassingen in de Priesteragiewijk en de Grote Markt zette de N-VA de puntjes op de i.
N-VA blijft staan achter de keuzes die in 2015 (mobiliteitsplan) en 2017 (wijkcirculatieplan) werden genomen. Een doorgesproken plan, met participatie, studies, evaluaties. We blijven heel duidelijk gaan voor een bereikbare, leefbare, veilige en aangename stad. We legden de gemeenteraad enkele voorstellen voor die ons engagement hiervoor opnieuw bevestigen. Heel wat van die zaken waren al in voorbereiding. Tegelijk erkennen we de bezorgdheden, laten we ruimte voor evaluatie en bijsturing, nemen we bijkomende maatregelen voor meer bereikbaarheid en blijven we de dialoog voeren met bewoners en handelaars.
Goedgekeurde beslissing gemeenteraad 19 januari 2022:
- De gemeenteraad geeft opdracht aan het college van burgemeester en schepenen om:
Voor de PRIESTERAGIEWIJK:
- de vergunningszone uit te breiden. Naast de al toegevoegde bewoners en handelaars van de Lamstraat, Lodewijk De Meesterstraat, Sint-Vincentiusstraat, Polderstraat en Veldstraat, kunnen ook bewoners en handelaars van de Antwerpse Steenweg, Brugsken, Kalkstraat, Zeildoekstraat, Karmelhof, Walburgstraat, Hospitaalstraat, Grote Peperstraat en Kleine Peperstraat een doorrijvergunning verkrijgen;
- de verkeersfilters continu te evalueren op verkeersleefbaarheid, verkeersveiligheid, bereikbaarheid, doorstroming en parkeren voor alle modi en aan te passen waar nodig om ongewenste effecten bij te sturen;
- bijkomend de verkeersfilters en het vergunningsgebied opnieuw te evalueren aan de hand van de resultaten van de lopende mobiliteitsstudie over de kruispunten op de rondweg en eventuele aanpassingen door te voeren;
- de nodige stappen te nemen om de in voorbereiding zijnde buurtparking Breedstraat (ca. 70 ppl) te openen in 2022;
- na metingen extra maatregelen te nemen om sluipverkeer (b.v. Daliaweg) te weren;
- de voorgestelde gedoogperiode te verlengen tot 31 maart 2022;
- een aangepast reglement voor te leggen aan de gemeenteraad drie maanden na de gedoogperiode, na evaluatie en na bevraging van de eerste betrokkenen: bewoners, buurtbewoners en handelaars.
- De gemeenteraad geeft opdracht aan het college van burgemeester en schepenen om in het kader van een verkeersveilige en leefbaardere stad haar 10-punten plan voor een bereikbare binnenstad, dat al in voorbereiding zat, onverkort uit te rollen, hiervoor de nodige maatregelen uit te werken en zo snel mogelijk uit te voeren. Meer bepaald geeft de gemeenteraad de opdracht aan het college van burgemeester en schepenen om
Voor de MOBILITEIT EN HERINRICHTEN GROTE MARKT:
(1) de modaliteiten en voorwaarden te bepalen om de parking onder de Grote Markt bereikbaar te maken vanuit het noorden en deze regeling na invoering regelmatig te evalueren samen met de belanghebbenden;
(2) de nieuwe centrum- en doelgroepenparkings eind 2022 en begin 2023 in gebruik te nemen. Het gaat daarbij over de
* P&F (‘Parkeer & fiets’) centrumparking SVK
* De parking van Onze Lieve Vrouw Presentatie
* De parking ’t Hof
* De uitbreiding van parkeerplaatsen in de Hofstraat in afwachting van een nieuwe centrumparking op de cultuursite Hofstraat
(3) de invoering van een nieuw en dynamisch aanpasbaar parkeerverwijzingssysteem op de belangrijkste invalswegen van de stad, dat de snelste en veiligste route aanduidt naar de parkings voor de bezoeker, inclusief de verwijzing naar het dichtstbijzijnde alternatief;
(4) het uitbouwen van het Regionaal Hoppinpunt Waasland Shopping Center: het uitbreiden van de busperrons en de bouw van een fietsenstallingen voor minstens 200 fietsen en de introductie van een fietsdeelsysteem zodat de autopendelaar of -bezoeker met een voertuig naar keuze zijn weg kan verder zetten naar het centrum: te voet, met de (elektrische) fiets, met de step of met de bus;
(5) voor de Parkeer&Fiets-parking SVK: de ingebruikname van een overdekte fietsenstalling en introductie van een fietsdeelsysteem, zodat de autopendelaar of -bezoeker de weg verder kan zetten met het voertuig naar keuze: te voet, met de (elektrische) fiets of de step;
(6) de introductie van het ‘centrumbus’concept – waarbij pendelaars of bezoekers die met de auto parkeren aan de rand de frequent bediende haltes tussen Waasland Shopping Center, Grote Markt en Station kunnen aandoen aan een zeer democratische prijs;
(7) steun te voorzien voor de oprichting van een mindermobielencentrale Sint-Niklaas voor degenen die zich moeilijk kunnen verplaatsen;
(8) het in de Gemeenteraad besliste onderzoek naar de impact van de knip op de belangrijkste knooppunten op de rondweg zo snel mogelijk uit te voeren en de uitvoering van de nodige acties in te plannen met de wegbeheerder;
(9) over al deze maatregelen en de bereikbaarheid van de stad regelmatig in overleg te gaan met de handelaars en de bevolking op wijkniveau;
(10)de nodige gelden vrij te maken om samen met o.m. de handelaars helder te communiceren naar inwoners en bezoekers te informeren over de bereikbaarheid van het centrum met alle vervoersmodi en over de beschikbare parkeermogelijkheden.
- TIJDENS DE WERKEN
Samen met de handelaars, horeca en evenementensector flankerende maatregelen uit te werken voor tijdens de werken en samen met o.m. de handelaars, marktkramers, foorkramers en organisatoren van evenementen helder te communiceren naar bezoekers over de bereikbaarheid van het centrum met alle vervoersmodi en over de beschikbare parkeermogelijkheden tijdens de werken.