VSI praat over mobiliteit

Op 20 december 2021, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Seniorenbeleid

Op dinsdag 5 oktober kwam N-VA-schepen Carl Hanssens bij de Vlaamse Senioren Inspraak (VSI) toelichting geven omtrent het verkeers- en mobiliteitsbeleid van de Stad Sint-Niklaas.

Drie belangrijke doelstellingen staan prioritair bij het uittekenen van dit beleid met name: verkeersveiligheid in het algemeen, de leefbaarheid en bereikbaarheid.

Op elk van deze punten ging de schepen dieper in. De stad Sint-Niklaas investeert fors in het verbeteren van de wegeninfrastructuur, ook in de deelgemeenten. Vele straten we(o)rden grondig gerenoveerd (Nauwstraat, Marktstraat Puivelde, Heimolenstraat, Tereken, enz). Ook worden verdere werken gepland in de stad om de verkeersveiligheid te verbeteren.

De leefbaarheid van onze stad is een grote uitdaging. Met nog meer aandacht voor meer groen, rustpunten in de straten, betere toegankelijkheid van gebouwen en terreinen wil de schepen de leefbaarheid voor de bewoners verhogen. We richten straten anders in, verfraaien onze straten met meer groenvoorziening (zie winkellus Casinostraat, Van Bristsomstraat, Collegestraat) en de Houtbriel met zijn plantvakken. De herinrichting van de markt – met zijn groenzone, betere terrassen en verplaatsen van de bushaltes – zullen hiertoe zeker bijdragen. Ook de herinrichting van het Hendrik Heymanplein is van belang.

De bereikbaarheid van onze stad moet worden verhoogd. Dit impliceert een ander denken. Nu zit alle verkeer op verschillende momenten op de dag vast. Minder auto’s in het stadscentrum, vlottere verkeersdoorstroming, betere afstemming van het openbaar vervoer in het centrum, de verandering van de rijrichting in het centrum van de stad. Voldoende aandacht zal ook besteed worden aan de mobiliteit van de senioren in onze stad.

Het invoeren van de “zone 30”, is geen “pestmaatregel”, maar een weloverwogen maatregel om de verkeersveiligheid en leefbaarheid in onze stad te verhogen. We zien deze maatregel in vele steden en gemeenten opduiken en heeft een duidelijk effect op het aantal ongevallen in onze stad. Deze “zone 30-maatregel” geeft ook winst op het vlak van snelheid, voor de luchtkwaliteit, zodat geen bijkomende maatregelen moeten genomen worden voor een betere luchtkwaliteit.

Hert was een boeiende en verhelderende vergadering waar ook andere kleinere problemen werden besproken omtrent verkeersveiligheid, leefbaarheid en bereikbaarheid van onze stad voor senioren.

 

Meer weten over VSI? Contacteer Johan De Beule via johan.debeule [at] n-va.be.

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is