Verslag gemeenteraad 28 maart 2014

Op 29 maart 2014

De raad opent de zitting met een debat naar aanleiding van het bekladden van de Al-Houdamoskee aan de Heistraat. Aan de gevel was vorige week varkensbloed aangebracht. Fractieleider Filip Baeyens veroordeelt namens de N-VA deze wandaden en hoopt dat de daders snel gevat worden. In een motie veroordeelt de gemeenteraad de gebeurtenissen en spreekt ze haar steun en solidariteit uit ten aanzien van de Marokkaanse gemeenschap.

Ballonpiloten zullen in de toekomst snellen kunnen opstijgen van op de Grote Markt. De raad stemt op initiatief van burgemeester Lieven Dehandschutter in met een vermindering van het vereist minimumaantal vlieguren van 200 naar 50. Dit werd positief geadviseerd door het directoraat-generaal van de luchtvaart. De burgemeester hoopt dat er zo meer ballons zullen opstijgen van op het marktplein.

De raad keurt het vernieuwde reglement op de subsidies voor buurtwerking goed. Het reglement is belangrijk om de wijk- en buurtverenigingen te ondersteunen, zodat zij kunnen blijven werken aan de sociale cohesie binnen de stad, benadrukt schepen Marijke Henne. Ook voor erkende verenigingen zal de mogelijkheid blijven bestaan om gebruik te maken van deze subsidie, als zij kunnen aantonen dat hun activiteit expliciet voor de buurt wordt georganiseerd.

De raad stemt in met de aankoop van een piano en een marimba voor de Stedelijke Academie voor Muziek, Woord en Dans. Op die manier kan de SAMWD haar muziekopleidingen op hoog niveau houden, benadrukt Schepen Annemie Charlier.

Raadslid Bart Merckx is als Nieuwkerkenaar erg blij met de aankoop van het parkgebied Wallenhof. Hij hoopt dat het park, met bos en open groene ruimte, naast een belangrijke ecologische functie ook een sociale, natuur-educatieve en recreatieve functie kan opnemen in het dorp en doet enkele concrete suggesties. Hij vraagt ook de Nieuwkerkse dorpsgemeenschap en de scholen nauw te betrekken bij de verdere ontwikkeling van het parkgebied.