Stadsbestuur presenteert ontwerp witboek

Op 11 januari 2013

De nieuwe meerderheidspartijen N-VA en sp.a-Groen hebben de afgelopen maanden de ontwerptekst geschreven voor het nieuwe witboek. In dit bestuursakkoord wordt een aantal krachtlijnen uitgezet voor de bestuursperiode 2013-2018. De nadruk ligt zowel op verandering als op continuïteit: behouden wat goed is en veranderen wat beter kan.

Vier principes

Nieuwe beleidsinitiatieven worden voortaan afgetoetst aan een aantal algemene principes, met het oog op een duurzame en participatieve dienstverlening voor iedereen. Zo hoopt de nieuwe meerderheid binnen het financieel kader toch een ambitieus beleid te kunnen verwezenlijken.

• Een goede dienstverlening als stevige basis. De stad stelt zich ten dienste van de mensen die er wonen en werken. We willen het hen zo gemakkelijk mogelijk maken. Onze diensten zijn klantvriendelijk en betrouwbaar, nemen initiatief, tonen betrokkenheid en werken oplossingsgericht.
  • Een ruime participatie aan het beleid. De bevolking en het middenveld kan van bij het begin meespreken over belangrijke dossiers om samen te komen tot betere en gedragen beslissingen.
  • Oog voor de diversiteit van de bevolking. We houden rekening met de noden van de verschil­lende bevolkingsgroepen én we verwachten van hen dat ze ook zelf inspanningen leveren.
  • Een duurzaam en toekomstgericht beleid. De stad denkt vooruit door beslissingen te nemen die de volgende generaties niet belasten. Duurzaamheid heeft verschillende aspecten: ecologisch, sociaal, economisch en financieel.

Accenten

Algemeen beleid en veiligheid

De nieuwe meerderheid heeft veel vertrouwen in de personeelsleden en rekent op hen om de ambities mee te helpen verwezenlijken. Door een aanpassing van de organisatie, door meer samen te werken met het OCMW, door het aantal gebouwen te beperken en door het personeelsbeleid te rationaliseren kan de efficiëntie nog verbeterd worden. De stad engageert zich om de stijging van de personeelskosten te verminderen. Dit wordt gerealiseerd door de graduele en natuurlijke afbouw van het personeelsbestand en door besparingen binnen het huidige personeelsbestand.

De fysieke dienstverlening in het stadhuis en de deelgemeenten wordt geoptimaliseerd en ook op de e-dienstverlening wordt volop ingezet, zodat we het de bewoners zo gemakkelijk mogelijk maken om in contact te treden met het stadsbestuur.

De stad wil vanaf nu gebiedsgericht gaan werken, op elk vlak. Het bestuur wil een beleid dicht bij de bevolking, met stadsdiensten die in de buurten aanwezig zijn. De stadsorganisatie zal daaraan worden aangepast.

Op het vlak van internationale samenwerking wordt behouden wat goed was, maar we zetten sterker in op de Europese en de vredesgedachte.

Met de kerkfabrieken en erediensten wil de stad de goede verstandhouding verderzetten. De toekomst en mogelijke herbestemming van de parochiekerken wordt een belangrijk aandachtspunt.

Met betrekking tot veiligheid komt er meer afstemming, door een integraal veiligheids- en overlastbeleid. Zo worden de initiatieven van de lokale politie en de toekomstige hulpverleningszone van de brandweer gecoördineerd. In een burgernabij politiebeleid blijft de wijkinspecteur een spilfiguur als vertrouwenspersoon.

Ruimte, milieu en economie

Om van de stad een aangename plek te maken om te wonen, te werken en te verblijven wil het stadsbestuur inzetten op een kwalitatieve publieke ruimte en een doordachte ruimtelijke ordening, met aandacht voor verkeersveiligheid, speelruimte, rustpunten, ontmoetingsplaatsen en een verwevenheid van functies. De stad wil actief inzetten op stadsvernieuwing en zal hiertoe de gepaste hefbomen ontwikkelen. Het stedelijk groenplan zal gebruikt worden om de binnenstad te vergroenen, maar ook buiten de binnenstad moet de natuur maximaal beschermd en versterkt worden. De voortrekkersrol van de stad rond het minder gebruiken van chemische bestrijdingsmiddelen wordt meer gepromoot. Voor het onderhoud van de publieke ruimte zal gebiedsgericht gewerkt worden.

Rond wonen staan er de komende jaren heel wat projecten op stapel. De klemtoon ligt daarbij op kwalitatieve inbreidings- en herbestemmingsprojecten in de stadskern. Wonen in de stad en het renoveren en herbestemmen van bestaande panden wordt verder aangemoedigd. Het woonbeleid zal erop gericht zijn betaalbaar en kwaliteitsvol wonen te realiseren voor iedereen.

Inzake mobiliteit zijn veiligheid, een goede bereikbaarheid van de stadskern, een vlotte doorstroming van het doorgaand verkeer rond de stadskern en meer ruimte voor de zachte weggebruiker essentieel. Het stadsbestuur zal maatregelen nemen om duurzame mobiliteit aan te moedigen. Het STOP-principe vormt hierbij een leidraad: zoveel mogelijk stappen (S), trappen (fiets) (T), het openbaar en collectief vervoer gebruiken (O) en dan de personenwagen of privaat gemotoriseerd vervoer inzetten (P). Parkeren voor bewoners is een bijzonder aandachtspunt.

De inspanningen om de stad rein te houden moeten beter gecommuniceerd worden, zodat de burger zich hiervan bewust is. Ook het toezicht op sluikstorten moet gemaximaliseerd worden. Voor de toekomst van de reinigingsdienst zal een verregaande samenwerking met het intergemeentelijk samenwerkingsverband MIWA onderzocht worden.

Het stadsbestuur wil van Sint-Niklaas ook een aantrekkelijke plaats maken om te werken en ondernemen. De stad beschikt over heel wat economische troeven: deze moeten versterkt en gepromoot worden. Er moet voorzien worden in de behoefte aan bedrijfsruimte door een efficiënter en duurzaam gebruik van de bestaande ruimte. De dienstverlening voor ondernemers zal verbeterd worden en we engageren ons om het handelskarakter van de binnenstad te doen heropleven.

Inzake tewerkstelling neemt het stadsbestuur een regierol op en creëert het de randvoorwaarden voor meer kansen op tewerkstelling voor alle doelgroepen.

Cultuur, vrije tijd en onderwijs

We voeren een integraal cultuurbeleid over alle culturele instellingen en hun deeldomeinen, met bijzondere aandacht voor gemeenschapsvorming, cultuureducatie en het bereiken van kansengroepen. Er wordt gezocht naar een oplossing voor de duurzame huisvesting van de bibliotheek en het archief. Het Mercatormuseum laten we uitgroeien tot een cartografisch museum met landelijke uitstraling. We gaan door met de bescherming van ons cultureel erfgoed en zoeken opportuniteiten om het beter toegankelijk maken.

In het evenementenbeleid zetten we vooral in op onze speerpuntevenementen: de Vredefeesten (ballonfeesten en Villa Pace), Stad van de Sint en Sint-Niklaas Wintert/Zomert (bv. Na-Tourcriterium, ijspiste). Ook thematische activiteiten krijgen ruime aandacht (bv. 500 jaar markt, 800 jaar Sint-Niklaas, de herdenking van 100 jaar Groote Oorlog…). Voor alle evenementen wordt nauw samengewerkt met het middenveld, de horeca en de middenstand en wordt er rekening gehouden met duurzaamheid en toegankelijkheid.

Evenementenbeleid, stadspromotie en economisch beleid gaan hand in hand, zodat Sint-Niklaas haar troeven als dynamische en ondernemende centrumstad beter kan uitspelen.

We gaan voor een dynamisch sportbeleid, met een breed en toegankelijk aanbod, een kwalitatieve sportinfrastructuur en ondersteuning van sportverenigingen. Voor de exploitatie van De Ster onderzoeken we de samenwerking met de provincie.

Via een integraal jeugdbeleid willen we alle kinderen en jongeren van de stad maximale ontplooiingskansen geven en het jeugdwerk beter ondersteunen. Sint-Niklaas wil een kindvriendelijke stad zijn waar kinderen en jongeren meer inspraak krijgen, met een groter cultuuraanbod voor tieners en jongeren, meer mogelijkheden voor verblijfstoerisme en een ruimer vrijetijds- en vakantieaanbod. De jeugdhuizen in de deelgemeenten laten we evolueren naar gemeenschapscentra.

Met een flankerend onderwijsbeleid creëren we de randvoorwaarden om kwalitatief onderwijs mogelijk te maken en onderwijskansen te bieden aan alle doelgroepen. We focussen hierbij op de toeleiding naar de arbeidsmarkt, de capaciteitsproblematiek voor het basisonderwijs, een veilige schoolomgeving, gelijke onderwijskansen en ouderparticipatie.

Welzijn

In het welzijnsbeleid zullen er extra inspanningen nodig zijn om het klimaat van een sociale en solidaire stad verder te realiseren.

In voldoende kinderopvang voorzien is hier één van de prioritaire thema’s. Gezien de demografische tendensen zal de vraag naar kinderopvang stijgen. Naar dagopvang, maar ook naar buitenschoolse en vakantieopvang. Samen met alle partners moet een kwaliteitsvol en behoeftedekkend aanbod aan kinderopvang voor baby’s, peuters en schoolgaande kinderen uitgebouwd worden. Om vraag en aanbod beter op elkaar af te stemmen zal het stadsbestuur haar regierol versterken, door onder meer een neutraal loket kinderopvang uit te bouwen.

Naast de vergroening neemt ook de vergrijzing toe. Sint-Niklaas wil ook voor haar oudere bewoners een leeftijdsvriendelijke stad zijn en aandacht besteden aan ouderenvriendelijkheid over alle beleidsdomeinen heen.

Door de economische crisis nemen de noden op het gebied van armoedebestrijding toe. Het stadsbestuur zal in optimale samenwerking met het OCMW inspanningen doen om een coherent armoedebeleid te voeren, met specifieke aandacht voor kinderarmoede, activering, degelijke en energiezuinige huisvesting, en een gezondheidsbeleid gericht op preventie.

Net als overal in Vlaanderen heeft Sint-Niklaas een bevolking die samengesteld is uit mensen met verschillende etnische, culturele en levensbeschouwelijke achtergronden. Die bonte mix zorgt voor opportuniteiten, maar ook voor samenlevingsproblemen. Het stadsbestuur wil een beleid voeren dat erop gericht is om de zelfredzaamheid van nieuwkomers en anderstaligen te verhogen en hen te stimuleren om aan alle aspecten van onze samenleving deel te nemen.

Financieel kader

Het financieel kader van de beleids- en beheerscyclus (BBC), dat door de Vlaamse overheid werd vastgelegd voor de lokale overheden, legt een dubbel financieel evenwicht op: voor de hele bestuursperiode en per jaar. Uit de meerjarenplanning 2013-2015, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 20 december 2012, blijkt dat beide evenwichtscriteria niet worden gehaald bij ongewijzigd beleid. Het structurele probleem is het oplopend tekort tussen de gewone inkomsten en uitgaven. Voor 2013 wordt dit tekort geraamd op ca. 6,7 miljoen EUR, om tegen 2015 op te lopen tot ca. 10,1 miljoen EUR. Het oplopende karakter van het tekort wordt verklaard door het feit dat de uitgaven een sterker stijgingspercentage vertonen dan de inkomsten.

In dat kader werkt de stad volgende actieplannen uit:

• een kritische doorlichting van de werkingskosten;
  • premies en subsidies aan burgers en organisaties onderzoeken op hun effectiviteit en deze indien nodig hervormen;
  • jaarlijks 1,5 miljoen EUR vrijmaken voor investeringen met eigen middelen (op een globaal investeringsvolume van 45 miljoen EUR in de meerjarenplanning);
  • de beperking van de enveloppe renteloze leningen tot 1 miljoen EUR;
  • ernaar streven om de aanvullende belasting op de personenbelasting (8,5%) en de opcentiemen op de onroerende voorheffing (1.325) niet te verhogen. Daarnaast worden alle gemeentebelastingen geïndexeerd en wordt onderzocht welke wijzigingen nuttig kunnen zijn in functie van een voor de burger, de bedrijfswereld én de administratie zo transparant en zo eenvoudig mogelijk systeem.

Inspraak

Participatie is één van de algemene principes waaraan de nieuwe meerderheid veel belang hecht. Dat geldt dus ook voor het witboek.

• De besprekingen voor het witboek gebeurden op basis van een voorbereidende nota van de administratie, waarin ook de memoranda van dorps- en adviesraden en belangenverenigingen werden opgenomen. In politiek-ambtelijke werkgroepen, die telkens werden voorgezeten door twee toekomstige leden van het college, werden de verschillende beleidsthema’s behandeld. Het geheel werd gecoördineerd door een stuurgroep onder leiding van de burgemeester. De beleidsondersteunende cel zorgde voor de administratieve voorbereiding en verwerking. Voor overzicht: zie tabel onderaan dit persbericht.
  • Op 25 januari 2013 is er een eerste lezing en debat in de gemeenteraad.
  • Nadien krijgen de bevolking en het middenveld de gelegenheid om te reageren op de ontwerptekst. De tekst zal te raadplegen zijn op de website van de stad of kan op papier worden afgehaald aan de infobalie van het stadhuis, in de deelgemeentehuizen en in de hoofdbibliotheek. De publieksbevraging gaat van start op maandag 28 januari en zal actief gepromoot worden. Elke schepen zal de tekst ook toelichten in de adviesraden en commissies die hij of zij opvolgt.
  • Alle reacties worden verzameld tegen 15 maart 2013. De amendementen die door het college weerhouden worden, zullen mee ter goedkeuring worden voorgelegd aan de gemeenteraad eind april.
  • Nadien wordt de tekst van het witboek vertaald in het meerjarenplan 2014-2019, dat tegen eind 2013 aan de gemeenteraad wordt voorgelegd. In dat document wordt vastgelegd op welk moment welke acties worden opgestart en welk budget daarvoor voorzien is. Alle beleidsdocumenten zijn ter inzage van de bevolking, onder meer via de website.