Sint-Niklaas vanaf nu een hartveilige stad

Op 22 december 2015, over deze onderwerpen: Welzijn

Sint-Niklaas mag zich vanaf nu een hartveilige stad noemen op basis van een samenwerkingsovereenkomst met het Rode Kruis, die gisteren werd ondertekend. Daarin engageren het stadsbestuur en het OCMW zich om opleidingen voor het gebruik van hartstarters te organiseren, voor het eigen personeel en voor de bevolking. N-VA gemeenteraadslid (en huisarts) Bart Merckx en toenmalig OCMW-raadslid en huidig gemeenteraadslid Filip Herman hebben in april van dit jaar ervoor gepleit dat Sint-Niklaas werk zou maken van een meer “hartveilige” omgeving door dit op de gemeenteraad en de OCMW-raad aan te halen. Beiden zijn natuurlijk tevreden dat de stad en het OCMW (en meer specifiek schepen Peter Buysrogge) hier nu concreet werk van maken.

AED

Elke dag worden in België tot 30 mensen getroffen door een hartstilstand. Hiervan overleeft slechts 5 à 10%! Maar indien binnen de 3 à 4 minuten gestart kan worden met reanimatie EN indien hierbij een defibrillator gebruikt kan worden, dan heeft het slachtoffer tot 70% overlevingskans.

Op verschillende plaatsen in de stad zijn nu AED-toestellen, automatisch externe defibrillatoren, aan de muur bevestigd. Een AED is een draagbaar toestel dat een elektrische schok aan het hart toedient bij levensbedreigende hartritmestoornissen. De AED analyseert het hartritme van het slachtoffer en bepaalt automatisch of een stroomstoot het slachtoffer kan helpen. Een AED is heel eenvoudig te bedienen. Een korte opleiding van drie uur volstaat om te leren reanimeren en het AED-toestel te gebruiken.

Op de volgende locaties is momenteel reeds een AED-toestel aanwezig:

- stadhuis, Grote Markt (buitengevel, links naast hoofdingang);

- welzijnshuis, Abingdonstraat (inkomhal);

- sporthal De Witte Molen, Azalealaan (inkomhal);

- sporthal De Klavers, Belsele (inkomhal);

- Sinbad, Parklaan (EHBO-lokaal);

- volgend jaar wordt ook sporthal De Mispelaer in Nieuwkerken voorzien van een AED-toestel en in 2017 sporthal Ter Beke in Sinaai.

Door het afsluiten van een samenwerkingsovereenkomst met het Rode Kruis willen het stadsbestuur en het OCMW zoveel mogelijk mensen vertrouwd maken met het gebruik van deze levensreddende toestellen.