Restauratiepremie voor conciërgewoning van Kasteel Walburg in Sint-Niklaas

Op 16 mei 2013

Vlaams minister Geert Bourgeois, bevoegd voor Onroerend Erfgoed, kent een premie van 268.459,63 euro toe voor de restauratie van de voormalige conciërgewoning van het Kasteel Walburg, gelegen in de Walburgstraat in Sint-Niklaas. De conciërgewoning is sinds 1999 beschermd. Met de premie wordt de woning grondig gerestaureerd en gerenoveerd. Het stadsbestuur wenst er seminarielokalen in onder te brengen die voor verschillende doeleinden kunnen gebruikt worden.

“Het gebouw verkeert momenteel in bouwvallige staat,” aldus minister Bourgeois. “Het volledige pand wordt momenteel onderstut en overdekt door een tijdelijke dakconstructie. De buitenkant krijgt een grondige restauratie: de gevels worden gereinigd, de zandstenen elementen krijgen hun vroegere okerkleurige schildering terug. De trapgevel wordt heropgebouwd en dekstenen worden teruggeplaatst, naar oorspronkelijk model.”

De voormalige conciërgewoning werd opgetrokken in traditionele bak- en zandsteenstijl in de zestiende eeuw. De gevels werden polychroom (rood en okergeel) afgewerkt. Het gebouw telt drie traveeën en twee bouwlagen. De ramen van het gelijkvloers hebben nog hun oorspronkelijke buitenluiken en zijn voorzien van zandstenen kruiskozijnen.
Het interieur van de conciërgewoning is te bouwvallig en wordt volledig ontmanteld. Restauratie is niet meer mogelijk. De binnenkant van de woning wordt opnieuw opgebouwd in een ‘doos in doos’ principe. Op die manier kan ook gemakkelijk aan alle minimale comforteisen voldaan worden.

Auteur(s):
Geert Bourgeois, Viceminister-president en Vlaams minister van Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse Rand