Minister Diependaele lanceert campagne rond veilig barbecueën

Op 10 juni 2023, over deze onderwerpen: Brandveiligheid, Wonen

De zomer is in aantocht en dan is het tijd om te barbecueën. Een barbecue moet leuk zijn maar vooral ook veilig. Helaas loopt het nog te vaak mis, denk maar aan het verkeerd omspringen met brandversnellers of net dat pintje te veel. Vlaams minister van Wonen Matthias Diependaele lanceert daarom een campagne rond veilig barbecueën, in samenwerking met het agentschap Wonen in Vlaanderen en Netwerk Brandweer. “Bij de start van het BBQ-seizoen willen we met deze campagne de Vlamingen voldoende tips geven om zorgeloos te kunnen barbecueën”, zegt minister Diependaele.

Vlamingen staan bekend als Bourgondiërs en vanaf het weer het toelaat, worden de barbecuetoestellen weer vanuit de kelder of tuinberging gehaald. Een gezonde reflex, maar het is belangrijk dat iedereen zich bewust is van de risico’s die bij barbecueën horen. “Nog te vaak lezen we in de kranten over ongevallen met barbecuetoestellen, waarbij mensen zich zwaar verbranden. Daarom lanceren we vandaag een bewustwordingscampagne rond de gevaren van barbecueën”, zegt minister van Wonen Matthias Diependaele.

Voor de uitwerking van de campagne werd er een samenwerking opgezet tussen het agentschap Wonen in Vlaanderen en Netwerk Brandweer, waarin alle 20 hulpverleningszones van Vlaanderen verenigd zijn. Via de sociale mediakanalen van de hulpverleningszones en Wonen in Vlaanderen gaan heel de zomer lang regelmatig filmpjes verschijnen met tips om veilig te barbecueën. Zoals:

1. Zet je barbecue op een veilige, stabiele plek
2. Gebruik aanmaakblokjes, geen benzine of andere brandstoffen
3. Maak de barbecue een verboden zone voor kinderen en huisdieren
4. Blijf altijd bij je barbecue
5. Drink niet als je de kok bent
6. Gebruik niet meer houtskool dan nodig
7. Draag een schort en handschoenen
8. Gooi geen olie op het vuur
9. Zet een emmer zand of water klaar voor noodgevallen
10. Zet de barbecue pas weg als hij helemaal afgekoeld is
11. Zorg dat de gasfles goed is aangesloten
12. Zet de gasfles in openlucht en in de schaduw
13. Vervang een versleten darm meteen
14. Sluit alle kleppen bij het vervangen van de gasfles
15. Open het deksel voor je de gasbarbecue aansteekt

“Vanuit de Vlaamse overheid vinden we het belangrijk om alle Vlamingen te sensibiliseren wanneer het gaat over veilig wonen, en brandveilig wonen is daar een onderdeel van. Ik hoop dat we met deze nieuwe campagne iedereen die graag barbecuet kunnen inspireren om dat op een veilige manier te doen”, besluit minister Diependaele.

Alle tips worden verzameld op www.veiligbbq.be