Investeringen aan voetbalstadion Nieuwkerken enkel onder strenge voorwaarden

Op 22 juni 2011

Onder duidelijke en strenge voorwaarden stemt de N-VA in met de investeringssubsidie van (maximaal) één miljoen euro die de stad aan SK Sint-Niklaas (Nieuwkerken) wenst te geven. Het voetbalstadion aan de Meesterstraat moet om veiligheidsredenen, opgelegd door de voetbalbond en de federale overheid, worden aangepast wil Sportkring na de zomer in tweede klasse kunnen starten. Die aanpassingen zijn wettelijk en reglementair nodig.

De N-VA beseft dat er vele vragen leven over de noodzaak en wenselijkheid van deze investeringstoelage. Sint-Niklaas beschikt met Puyenbeke al over een grote voetbalinfrastructuur, die op dit moment niet gebruikt wordt voor tweedeklassevoetbal.  Een ‘terugkeer’ van Sportkring naar Puyenbeke is echter uitgesloten: door enkele leemten in de overeenkomst die de stad tijdens de vorige legislatuur met Red Star Waasland sloot en het feit dat dit ook investeringen zou meebrengen, is dit onmogelijk.

De stad moet dus onverwacht haar buitengewoon reservefonds aanspreken om het stadion in Nieuwkerken speelklaar te maken voor tweede klasse. Mede dankzij N-VA-schepen Lieven Dehandschutter zijn er duidelijke voorwaarden gesteld aan deze subsidie.

1. De investeringssubsidie mag enkel gebruikt worden  voor de noodzakelijke veiligheidswerken. Het gaat om de noodzakelijke  verlichting, beveiligingscamera’s, nooduitgangen, gescheiden ingangen voor de thuissupporters en de bezoekers en een minimum aantal extra plaatsen. In geen geval mag het geld gebruikt worden om de kantine of de business seats uit te breiden of te verfraaien.
  2. Alle investeringen moeten zo veel mogelijk recupereerbaar zijn: de verlichting die wordt geplaatst, kan nadien elders geïnstalleerd worden mocht ze niet meer nodig zijn in Nieuwkerken.
  3. De inwoners van Sint-Niklaas mogen hier niet voor opdraaien. De investeringen mogen niet leiden tot hogere belastingen of het bezuinigen op andere projecten.
  4. Er komen waterdichte garanties in het contract om een herhaling van het scenario met Red Star Waasland te vermijden.

Bestuursleden Carl Hanssens en Filip Herman : “Deze beslissing is voor de N-VA Sint-Niklaas zeker niet het einde van de discussie. De N-VA pleit voor evenwichtige en verantwoorde investeringen in sport, vrije tijd én cultuur. Wij vragen een open debat over de toekomst van de (vrijetijds)infrastructuur in onze stad. De vele sportclubs, (jeugd)verenigingen en scholen vragen en verdienen die  duidelijkheid.”

De N-VA zal daarnaast ook ijveren voor meer waakzaamheid omtrent de licentieaanvragen, die tot infrastructuurinspanningen voor de stad kunnen leiden. De N-VA wil dat het stadsbestuur steeds de kans krijgt om tijdig alle alternatieven te onderzoeken.

Namens het afdelingsbestuur van N-VA Sint-Niklaas