Heraanleg pakt volledige Molenwijk in Belsele aan

Op 9 februari 2024, over deze onderwerpen: Belsele, Publieke ruimte

De heraanleg van de Molenwijk in Belsele wordt verder voorbereid. Het ontwerpbureau gaat aan de slag met de feedback van het participatiemoment en het projectgebied wordt uitgebreid tot de hele wijk.

Het aanpakken van de problemen waarmee de Molenwijk in Belsele al decennia mee te kampen heeft, kende pas op het einde van de vorige bestuursperiode een start. Daarna zorgde vooral corona voor een belangrijke vertraging in het participatieproces. En dat dit nodig en nuttig was bleek uit het participatiemoment van 27 september 2023. De stad mocht hierop een 70-tal aanwezigen tellen, daarnaast kwamen nog 12 reacties binnen via de projectwebsite.

Gemeenteraadslid Christine Meert woont zelf in de Molenwijk. 'Uiteraard was ik ook aanwezig op het participatiemoment en kon ik vaststellen dat de aanwezigheid zeer divers en representatief was. Velen waren heel positief over de plannen en hadden vaak terechte en constructieve opmerkingen. Met deze opmerkingen zal het ontwerpbureau nu verder aan de slag gaan.'

Maar er is meer. In de originele opdracht uit 2018 besliste het toenmalige college om slechts de helft van de wijk in de studie op te nemen. Gemeenteraadslid Luk Huys: 'Dat was iets wat me altijd al ergens stoorde. En ik ben tevreden dat ook de wijkbewoners en het ontwerpbureau dit nu vinden. De wijk is immers één geheel.'

De N-VA is dan ook zeer verheugd dat het college besliste om de studie uit te breiden naar de hele wijk, zijnde het volledige gebied tussen Belseledorp, Kerkstraat en Gavermolenstraat. Samen met de opmerkingen uit het participatiemoment gaat men nu aan het werk om de ganse wijk aan te pakken. De stad maakt hiervoor een € 54.000,00 extra vrij.

'Uiteraard zal dit ook een meerkost in de uitvoering betekenen. De effectieve uitvoering van de werken beslist de volgende bestuursploeg. Maar we doen beter goed en volledig werk dan half werk', aldus schepen voor publieke ruimte Carl Hanssens.