Cultuur in coronatijden

Op 14 september 2020, over deze onderwerpen: Cultuur, Evenementen

Mensen samen brengen is een van de essenties van cultuurbeleving. De gevolgen waren en zijn dan ook dramatisch. Alle publieksactiviteiten van onze verenigingen, van de stadsschouwburg tot de bibliotheek, werden geannuleerd. Alle andere belevingen werden verplicht zichzelf opnieuw uit te vinden.

Gelukkig haalt zo’n crisis ook het beste naar boven in mensen. De bibliotheek werd een afhaalbib en is ondertussen terug open. Het museum heeft de deuren opnieuw geopend maar reserveren, handhygiëne en nieuwe looplijnen zijn het nieuwe normaal. De academies hebben zich digitaal en online omgeschoold.

Onze grootste zorg gaat momenteel echter uit naar het cultuurcentrum. Daar werden alle voorstellingen noodgedwongen geannuleerd en wordt het nieuwe theaterseizoen volop voorbereid.

Er komt in ieder geval steun voor onze verenigingen. Vlaanderen stelde Sint- Niklaas 1,2 miljoen euro ter beschikking om cultuur, sport en jeugd te ondersteunen. Dat moet iedereen de nodige ademruimte geven om een doorstart mogelijk te maken.