Criminaliteit aan station Belsele

Op 7 januari 2022, over deze onderwerpen: Belsele, Criminaliteit, Veiligheid

Dat fietsdiefstallen en -beschadigingen nog niet de wereld uit zijn, ondervinden pendelaars regelmatig. Jammer genoeg ook aan het station van Belsele.

“Het viel me op dat er de laatste maanden veel meldingen waren op sociale media van fietsdiefstallen en -beschadigingen in de buurt van het station van Belsele” zegt N-VA fractievoorzitter Luk Huys. Ook collega N-VA gemeenteraadslid Christine Meert viel het op: “Ik spoor 3 tot 4 keer per week naar mijn werk in Antwerpen, en op de trein is dit dan ook een vaak voorkomend gespreksonderwerp”.

Bij de politie werden de cijfers opgevraagd en hieruit blijkt dat de criminaliteit om en rond het station van Belsele de laatste jaren vrij stabiel blijft. Jaarlijks zijn er tussen de 16 en 18 vaststellingen in de buurt, waarvan 1 tot 3 over vandalisme en 3 tot 6 fietsdiefstallen. “Dit staat in schril contrast met wat we op straat en de sociale media vaststellen” reageert raadslid Luk Huys.

Raadslid Christine Meert “We kunnen enkel besluiten dat slachtoffers wellicht nog veel te weinig aangifte doen van vandalisme of diefstal.” Luk vult aan: “Het plaatsen van camera’s zou misschien een oplossing zijn om de feiten op te helderen en de daders te vatten. Echter begrijp ik ook dat de statistieken hiervoor te laag zijn om een wettelijke basis te vormen voor het hangen van deze camera’s”.

In ieder geval voor de N-VA is het tijd om de feiten aan te pakken. “We roepen daarom alle slachtoffers van criminaliteit op om de feiten te melden bij de politie. Zelfs al denkt men dat de daders niet gevat zullen worden, de feiten worden dan tenminste geregistreerd. Hoe beter we als burger werk maken van de meldingen, hoe realistischer de statistieken zijn en op die manier een basis vormen voor het eventueel plaatsen van camera’s of andere politionele acties. De aangifte kan ook digitaal via het blauwe loket. Meten is weten!” meent raadslid Luk Huys.

Raadslid Christine Meert vult aan “De korpschef heeft in haar antwoord wel laten weten dat ze de opdracht gegeven heeft aan de preventieadviseur om de fietsenstalling te inspecteren.”

Luk Huys, fractievoorzitter N-VA
Christine Meert, gemeenteraadslid N-VA