Zomerschool een succes!

Op 26 oktober 2023, over deze onderwerpen: Integratie en inburgering, Jeugd, Onderwijs

Deze zomer ging in Sint-Niklaas voor de 16de keer de OKAN (Onthaalonderwijs voor Anderstalige Nieuwkomers) – Zomerschool door. Een recordaantal van 260 leerlingen uit het basis- en secundair onderwijs konden zo voor enkele weken spelenderwijs hun Nederlands oefenen.

‘De OKAN-Zomerschool, die de stad samen met scholengemeenschap WIJS! en Theater Tomaat organiseert, is al jaren een vaste waarde in onze stad,’ vertelt schepen van onderwijs Maxime Callaert. ‘Anderstalige leerlingen krijgen op een laagdrempelige en speelse manier de kans om hun Nederlands bij te schaven en te onderhouden. Daarnaast is er ook veel aandacht voor sport en spel, en hebben zelfs enkele leerlingen leren fietsen. Grote dank en appreciatie voor alle vrijwilligers die hier hun schouders onder zetten!’

Nederlands is cruciaal

Fractieleider Tchantra Van De Walle, die ook raadgever voor het OKAN-onderwijs is op het kabinet Onderwijs, vult aan: ‘Een goede kennis van het Nederlands is cruciaal voor een goede schoolloopbaan. De OKAN-Zomerscholen zijn de ideale voorbereiding voor anderstalige leerlingen om zo optimaal mogelijk het nieuwe schooljaar te kunnen starten. Maar dat niet alleen, ze geven ook meer zelfvertrouwen om een geslaagde schoolcarrière te doorlopen.’