Wereld Hart Dag: N-VA wil AED in politievoertuigen

Op 30 september 2023, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, Gezondheid, Veiligheid, Welzijn

Hoe sneller een persoon met hartproblemen hulp krijgt, hoe groter de overlevingskans. Een AED kan daarbij levensreddend zijn. Gemeenteraadslid Luk Huys (N-VA) wil daarom ook onze politievoertuigen uitrusten met een AED-toestel. Zo kunnen politiemensen, wanneer ze als eerste ter plaatse zijn, alvast de eerste hulp en reanimatie starten.

Jaarlijks worden er 10.000 personen gereanimeerd. Dat zijn er best veel en het is betreurenswaardig dat vele van deze slachtoffers het niet halen. Gemiddeld overleeft slechts 8% een hartstilstand en dit meestal door een te late tussenkomst van een hulpverlener. Het belang dat zoveel mensen leren reanimeren is dan ook een noodzaak.

Wanneer een reanimatie binnen de 6 minuten na de hartstilstand kan worden opgestart zijn de overlevingskansen meer dan 50%. Indien binnen dezelfde periode ook een defibrillatie kan plaats vinden, stijgen de overlevingskansen zelfs tot 70%. Iedere minuut later vermindert de overlevingskans met 10%. De gemiddelde aanrijtijd van een ambulance is 8 tot 15 minuten, dus als we even rekenen, komen we tot het besef dat al wat sneller kan, welkom is.

AED-toestellen in Sint-Niklaas

N-VA-raadsleden Dr. Bart Merckx, Veerle De Beule en Luk Huys, maar ook onze burgemeester Lieven Dehandschutter lieten in het verleden al blijken grote voorstanders te zijn om AED’s (= automatisch externe defibrillatoren) te plaatsen in onze stedelijke gebouwen. Vandaag zijn er al meer dan 60 AED-toestellen verspreid over onze stad. Deels in publiek toegankelijke privégebouwen, deels in onze stadsgebouwen.

Een overzicht van alle AED-toestellen in onze stad vind je trouwens hier!

Gered door AED in politievoertuig

Onlangs hoorden we over het ongeval van wielrenner Nathan Van Hooydonck. Hij kreeg een hartstilstand achter het stuur van zijn wagen. Achteraf bleek dat hij gereanimeerd werd door de politiemensen die als eerste ter plaatse waren en een AED in hun voertuig hadden. In Nederland en Duitsland is zo een AED reeds lang aan boord van een politievoertuigen. En ook in Vlaanderen investeren meer en meer politiezones in AED toestellen voor hun interventievoertuigen. Daarbij komt dat eerste hulp, en ook reanimatie, tot de basisopleiding van onze agenten behoort.

Raadslid Luk Huys: ‘Vandaar doet de N-VA-fractie een oproep om ook de politievoertuigen in Sint-Niklaas uit te rusten met een AED-toestel. Ik ben alvast zeer tevreden dat zowel de burgemeester als de korpschef meegaan in ons verhaal. Ze verzekerden de nodige inspanningen te doen om in elk interventievoertuig een AED te plaatsen. Het kan van levensbelang zijn’.