Verslag gemeenteraad september 2023

Op 9 oktober 2023, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, Goed bestuur, N-VA Sint-Niklaas

Naar goede gewoonte zorgt fractievoorzitter Tchantra Van De Walle voor een verslag van de gemeenteraad. Op de raad van vrijdag 22 september werden volgende zaken besproken en beslist:

• Politiezone Sint-Niklaas heeft zelf geen jurist in dienst en sluit daarom vanaf 1 oktober 2023 een samenwerkingsovereenkomst af met politiezone Antwerpen om beroep te kunnen doen op de juridische dienstverlening van hun afdeling Kwaliteitszorg.
  • In de gedragscode voor personeelsleden van stad en OCMW Sint-Niklaas, die onderdeel uitmaakt van het arbeidsreglement, wordt op het einde een toevoeging opgenomen. Hierin wordt de nieuwe klokkenluidersregeling toegelicht en wordt vermeld waar je terecht kan of bij wie.
  • Vijf aannemers hebben zich kandidaat gesteld om de Grote Markt van Sint-Niklaas met een aangepast ontwerp opnieuw aan te leggen. In de keuze hecht het stadsbestuur veel belang aan de fasering en maatregelen die de aannemer voorstelt om de werken zo vlot als mogelijk te laten verlopen. De beslissing wie van hen een offerte kan indienen zal gebeuren obv de gunningsleidraad, die goedgekeurd werd op de gemeenteraad van 22/9.
  • De vloer en wanden van de bibliotheek in Sinaai hebben last van vochtinfiltratie. De muren worden geïnjecteerd en de vloer wordt volledig vernieuwd waarbij de nodige waterkeringen voorzien worden. In het nieuwe vloerpakket wordt ook isolatie voorzien. De volledige bibliotheek wordt ook geschilderd. Ook de ramen zijn einde levensduur en worden vervangen. De gemeenteraad keurde hiervoor de wijze van gunning, raming en voorwaarden dan ook goed.
  • Het stadsbestuur zal een projectleider technieken aanstellen tot eind 2024 om de opvolging van het ESCO contract te garanderen. Dit ESCO contract is het grootste van Vlaanderen en verzekert ons een besparing van 34,60 % op gas en elektriciteit bij 9 gebouwen/sites in projectjaar tien, wat neerkomt op ongeveer 1.000.000 EUR.
  • De MaakPlaats van de bib wordt vanaf 1 oktober 2023 in gebruik genomen en heeft als doel kinderen, jongeren en volwassenen op een laagdrempelige manier de kans te geven om kennis te maken met STEAM. De gemeenteraad keurde op 22/9 het huishoudelijk reglement van de MaakPlaats goed.
  • We keurden ook de verlenging van de samenwerkingsovereenkomst goed met diverse partners betreffende naadloze flexibele trajecten (NAFT) onderwijs-welzijn. Deze trajecten worden preventief of curatief ingezet voor leerlingen bij wie schooluitval en/of ongekwalificeerde uitstroom dreigt. Stad Sint-Niklaas voert de regie over NAFT Waas, beheert de Vlaamse subsidies en de bijdragen van de partners en rapporteert over de aanwending ervan, zowel naar de stuurgroep als naar de Vlaamse overheid. We verlengen de overeenkomst met twee schooljaren, zonder inhoudelijke wijzigingen. De enige wijzigingen betreffen de aanpassingen van de kostprijs per leerling, voor de deelnemende gemeenten en de schoolgemeenschappen.
  • Jaarlijks moeten 10.000 mensen worden gereanimeerd. Hoe sneller een persoon met hartproblemen hulp krijgt, hoe groter de overlevingskans. Een AED kan daarbij levensreddend zijn. Raadslid Luk Huys interpelleerde de gemeenteraad hierover en stelde voor om ook onze politievoertuigen uit te rusten met een AED-toestel. Zo kunnen politiemensen, wanneer ze als eerste ter plaatse zijn, alvast de eerste hulp en reanimatie starten. De korpschef en burgemeester Lieven Dehandschutter erkenden dat dit van levensbelang kan zijn. Ze verzekerden de nodige inspanningen te doen om in elk interventievoertuig een AED te plaatsen. Meer lezen kan hier.