Verslag gemeenteraad januari 2024

Op 1 februari 2024, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, N-VA Sint-Niklaas

Ook in het laatste jaar van deze bestuursperiode brengt fractievoorzitter Tchantra Van De Walle ons verslag uit van de gemeenteraad. Op de raad van januari werd het volgende besproken en beslist:

• De nieuwe fietsbrug ter hoogte van Vijfstraten zal voortaan de 'Gerardabrug' of de ‘Gerarda Van Steelandtbrug’ heten. Gerarda Van Steelandt is een van de vroegste sportfiguren van Nieuwkerken-Waas en bovendien een succesvolle, vrouwelijke wielrenster. Zo won ze o.a. het Kampioenschap van Vlaanderen, eindigde ze tweede in het Kampioenschap van Europa en behaalde ze de bronzen medaille in het Kampioenschap van België.
  • De politiezone Sint-Niklaas stapt in in een interzonale samenwerkingsovereenkomst van politiezone Antwerpen. Zo kan onze politie aan interessante voorwaarden afname doen van o.a. smartphones en abonnementen, Track & Trace en UFED - Cellebrite (mobiele forensische oplossing).
  • De gemeenteraad en de burgemeester weigeren het verderzetten van de exploitatie van wedkantoor Cirak bv, voor hun kansspelinrichting in de Mercatorstraat. In de directe omgeving bevinden zich namelijk meerdere onderwijsinstellingen en ziekenhuizen. Ook de vzw De Gemeenschap ligt in de directe omgeving van het wedkantoor en wordt als erkend jeugdcentrum bezocht door uitsluitend jongeren. De politiezone Sint-Niklaas meldt daarenboven dat buurtbewoners vaak hinder ondervinden door (rokende) klanten die bij regenweer in het nabije portiek van een andere woning blijven staan en door dubbel geparkeerde voertuigen. Om al deze redenen werd het afsluiten van een convenant geweigerd.
  • De Odisee Hogeschool wil inzetten op bijkomende graduaatsopleidingen, in nauwe samenwerking met bedrijven binnen onze regio. De stad Sint-Niklaas stelde bijgevolg een samenwerkingsovereenkomst op met Odisee hogeschool vzw en Interwaas, om een voorbereidingstraject op te starten voor bijkomende graduaatsopleidingen bedrijfskunde in onze stad.
  • De gemeenteraad gaat akkoord om de conciërgewoning Walburg terug in eigen beheer te nemen en deze uit de concessieovereenkomst te halen, zodat het gebouw tijdelijk in gebruik kan gegeven worden aan Sint-Carolus. Zij willen hier leslokalen inrichten gedurende de periode dat de school haar campus aan de Lodewijk De Meesterstraat zal verbouwen. Nadien zal een definitieve bestemming gezocht worden voor zowel de conciërgewoning als het koetshuis.
  • Bij gebrek aan het vinden van onthaalouders zal de stad in de Clementwijk, in de polyvalente ruimte van een appartementsgebouw opgericht door woonmaatschappij WoonST, stedelijke kinderopvang organiseren voor negen kinderen. Bij uitbreiding van subsidiëring kan dit aantal uitgebreid worden naar dertien kinderen.
  • Hoewel scholen al heel wat inspanningen leveren om kinderen op te vangen in de studie of andere activiteiten aanbieden voor lagereschoolkinderen, blijft het aantal op te vangen kinderen vaak te hoog voor het aantal erkende plaatsen en aantal begeleiders op die locatie. Daarom start de stad in de eigen stedelijke basisschool Gavertje 4 na de krokusvakantie met het inschrijven van kinderen voor de opvang, zoals dat ook gebeurt voor de vakantieopvang, om het aantal kinderen in de opvang te beperken. Dit weliswaar enkel voor woensdagnamiddagen. Aan het einde van het schooljaar zal een evaluatie en een eventuele bijsturing gebeuren.
  • Onze fractieleden Luk Huys en Christine Meert uitten via een interpellatie hun bezorgdheid over de plannen voor een windmolenpark met 3 reuzewindturbines van 240m hoog. Ter vergelijking: een standaard windmolen heeft een hoogte van 150 meter. De hier voorgestelde windturbines van 240m, vallen te vergelijken met (meer dan) 4x de hoogte van de Onze-Lieve-Vrouwekerk van Sint-Niklaas. Onze raadsleden kaartten op de gemeenteraad van januari dan ook enkele problemen en gevoeligheden aan en vrezen voor de rust van de buurtbewoners, die nu reeds geluidshinder ondervinden van de E17 en van de hoogspanningslijn. Ook voor de ballonvaarders, die vlakbij een vaste opstijgplaats hebben, dreigen de turbines een ernstig obstakel te vormen. De N-VA pleit voor klimaatrealisme en is niet intrinsiek gekant tegen groene energie. Dat betekent concreet voor ons dat er sprake moet zijn van enige redelijkheid in dit debat. Het effectieve vergunningsdossier is nog niet bij de stad, maar voor ons zijn zo’n 3 reuzewindturbines van 240m op deze locatie niet wenselijk. Lees meer via dit krantenartikel