Verslag gemeenteraad 28 april

Op 28 april 2023, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, N-VA Sint-Niklaas, OCMW-raad

In april kwamen er enkele belangrijke beslissingspunten aan bod op de gemeenteraad. Fractievoorzitter Tchantra Van De Walle en gemeenteraadslid Luk Huys lijsten ze graag even voor u op.

Nieuwe samenwerkingsovereenkomst met Welzijnschakels Sint-Niklaas vzw

De gemeenteraad keurde de nieuwe samenwerkingsovereenkomst met Welzijnsschakels Sint-Niklaas vzw goed, ter ondersteuning van de werking van sociale kruidenier de Springplank. De Springplank voorziet voedselondersteuning voor mensen met een inkomen onder het leefloon, of personen met een hoger theoretisch inkomen die tegelijk in budgetbegeleiding of -beheer zijn. Momenteel doen ongeveer 1.500 mensen een beroep op de Springplank. Het subsidiebedrag wordt substantieel verhoogd om de personeelskost van een projectcoördinator te kunnen financieren voor 25 uur/week in plaats van 19 uur. N-VA Sint-Niklaas vraagt daarnaast aan de Springplank om gratis brood en beleg te voorzien voor Sint-Niklase scholen en hiervoor de nodige praktische en logistieke regelingen te treffen met de hierin geïnteresseerde scholen.

OLF (openluchtfuif) Nieuwkerken 2023

Voor OLF (openluchtfuif) Nieuwkerken 2023 keurde de gemeenteraad een tijdelijke politieverordening goed. Deze verordening houdt in dat alle personen binnen de evenementenzone verboden worden om in het bezit te zijn van dragers van alcoholhoudende drank. In vorige edities werden er namelijk, ondanks ontradende campagnes, onder andere glazen flessen (sterke) alcoholische drank achtergelaten, wat uiteraard de nodige gevaren met zich meebrengt. Onze boodschap is: "Feesten kan en mag, maar altijd met veiligheid voorop!"

Hendrik Heymanplein

Op het Hendrik Heymanplein zal de vroegere supermarkt 'Carrefour' worden afgebroken om plaats te maken voor een tijdelijke parking tijdens de werken aan de Grote Markt.

Masterplan Cultuursite

Aan de gemeenteraad werd het masterplan cultuursite voorgesteld, opgemaakt door studiebureau NERO. Dit masterplan schetst een eerste beeld van een nieuwe, open cultuursite ronde de stadsschouwburg en de academies. Bij de opmaak werden de eigenaars van de aangrenzende gronden betrokken, alsook het personeel van het cultuurcentrum en de cultuur- en academieraden. De uitwerking van dit masterplan is nog niet voor meteen, maar moet gezien worden als voorbereidend denkwerk. De beslissing over de opportuniteit en de uitvoering van een nieuwe cultuursite, ligt immers bij de volgende stadsbesturen.

Noordelijk stadsrandbos

Er wordt een ruimtelijk uitvoeringsplan opgemaakt voor de realisatie van een noordelijk stadsrandbos, een buurtbos achter de Dillaartwijk. Na de vaststelling door de gemeenteraad zal een openbaar onderzoek gehouden worden.

Samenwerkingsovereenkomst Rode Kruis tot 2025 voor vervoer personen met beperking

De gemeenteraad keurde een verderzetting van de samenwerkingsovereenkomst met het Rode Kruis tot einde 2025 goed voor de ondersteuning van het groepsvervoer voor personen met een beperking. Het Rode Kruis, afdeling Sint-Niklaas, organiseert een vervoerdienst voor personen met een beperking. Hiervoor stelt de stad dan twee aangepaste voertuigen ter beschikking en voorziet ze in een jaarlijkse forfaitaire toelage die nu, gelet op de stijgende energiekosten, verhoogd wordt.

Internationale dag tegen Homo-, Lesbo-, Bi-, Trans- en Interseksefobie

Op 17 mei 2023 is het terug de Internationale dag tegen Homo-, Lesbo-, Bi-, Trans- en Interseksefobie (IDAHOT). Raadslid van N-VA Filip Herman vroeg een stand van zake op omtrent de initiatieven die de stad zou nemen om deze dag nog meer in de kijker te zetten én gaf ook enkele nuttige suggesties mee.